top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תנועם

איך לכתוב גב ספר מוצלח שימכור את הספר?

הכל על כתיבת גב ספר טוב + 4 טיפים לכתיבת ספר שמוכר


גם אתם שואלים את עצמכם מה קורה אחרי שקוראים רואים עיצוב כריכה מושך וחושבים שהשם של הספר מסקרן? מה עוזר להם להחליט אם הם רוצים לקנות אותו או לא? לרוב, הם יהפכו את הספר שלכם ויקראו את הגב כדי להחליט אם הספר מתאים להם.


בתור עורכת ספרותית, חלק מהעבודה שלי היא גם לעזור לסופר לכתוב גב ספר מוצלח. הרבה מייחסים את גב הספר לשלב הכתיבה, כשלמעשה אפשר לשייך אותו כמעט לחלוטין לשלב השיווק של הספר. הרבה אנשים מתקשים בכתיבת גב ספר – גם כי הוא דורש דיוק וצמצום במילים וגם כי לפעמים קשה לכתוב עוד, אחרי שכבר סיימתם לכתוב ספר שלם. אבל גב הכריכה הוא בעצם חלק חיוני במכירת הספר ועשוי להיות ההבדל בין ספר שנמכר בכמה עותקים לרב מכר.


כאן תוכלו לקרוא על:


מה זה גב ספר?

גב ספר (יש אנשים שמכנים אותו "תקציר ספר" אבל בהמשך נבין למה זה לא מדויק) הוא תיאור קצר של הדמות הראשית והקונפליקט שלה, לרוב יהיה בין 100 ל-200 מילים וימצא על צידו האחורי של הספר. לספרים דיגיטליים וספרים עצמאיים, גב ספר הוא מה שנמצא לרוב בדפי המכירה ובעצם משמש כפלטפורמת מכירה מרכזית.


אנשים רבים חושבים שגב ספר אמור לתת תקציר על הספר, לספר לקורא בקצרה על מה הספר מדבר – אבל זה לא מדויק. כמובן שגב הספר צריך לכלול אלמנטים מהספר שלכם, אבל הוא לא מיועד רק כדי לתת מידע, אלא בעיקר כדי לתפוס את הקורא ולסקרן אותו מספיק כדי לרכוש את הספר. כמובן, עלינו לעמוד במה שאנחנו מוכרים ולא להציג מצג שווא רק כדי למכור עותקים. המטרה היא להשתמש בחוזקות של הספר שלכם ולהשתמש בהן כדי לעניין קוראים.


גב ספר הוא חלק מרכזי בשיווק ספר: הוא אמור לגרום לקוראים לבצע רכישה. בכמה משפטים קצרים, אתם אמורים לסקרן את הקורא ולהעביר את מה שבספר מבלי לגלות יותר מידי. אם גב ספר גורם לקורא לרצות לקרוא עוד, הוא מוצלח. אם גב ספר משעמם את הקורא או מעמיס עליו מידע, צריך לכתוב אותו מחדש.


איך לכתוב גב ספר מוצלח ב-3 שלבים:

כדי לכתוב גב ספר, אתם תצטרכו להכיר את המבנה הבסיסי שלו. רוב גבי הספר המוצלחים משתמשים במבנה ספציפי – הם כוללים 3 אלמנטים חיוניים והם לרוב בסדר הזה:

  1. ללכוד את תשומת הלב. לכידת תשומת הלב מתבצעת בעצם על ידי המשפט-שניים הראשונים בגב הספר. הם חייבים לבלוט ולתפוס את תשומת ליבו של הקורא. כדי להבין איזה חלק בספר שלכם ילכוד בצורה הטובה את העניין השל הקוראים הפוטנציאלים, אתם יכולים לשאול את עצמכם מה מיוחד או מעניין בספר שלכם. אם מדובר בספורת, נסו לחשוב מה הופך את העלילה שלכם לייחודית, מה מסקרן במה שכתבתם. אם מדובר בספר שאינו סיפורת או ספר עיון, נסו לחשוב איזו נקודת מבט או בעיה אתם מנסים לפתור ונסו לנסח את השורות הראשון כדי שיגעו ב"כאב" של אותו קורא, שרוצה לפתור את אותה בעיה. מה מעניין בספר שלכם? זה מה שצריך להיות בשורות הראשונות של גב הספר.

  2. דמות ראשית. גב ספר טוב אמור לגרום לקוראים להתחבר קצת לדמות הראשית שלכם (או לדמויות הראשיות). בתור קוראים, אנחנו הולכים לבלות די הרבה זמן עם הדמות הראשית בזמן הקריאה, אז כן היינו רוצים לדעת שנהנה לקרוא אותה או ליה. אתם לא צריכים לסכם את סיפור הרקע של הדמות או לציין איך היא נראית – רק לתת משפט או שניים שמרמז על האישיות או דרך החיים שלה כדי לעזור לקרוא להתחבר אליה. זכרו: כל מילה בגב הספר חשוב והשאיפה שלנו כסופרים היא לכתוב כמו שפחות, Less is more וכל זה, אז נסו להתמקד רק במה שיכול לעניין את הקורא ופחות לנסות לגרום לו להבין מי הדמות שלכם. יהיה לו מספיק זמן להכיר אותה ברגע שיקרא את הספר.

  3. קונפליקט. כל ספר טוב סובב סביב קונפליקט – קוראים ישתעממו למוות אם הכל יתנהל כשורה לדמות הראשית לכל אורך הספר. דמיינו סיפור על נסיכה מאושרת ושמחה שמתחתנת עם אהוב ליבה והם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה – גם אתם מחכים למכשפה/ינשוף מקולל שימנע מכל זה לקרות? הקונפליקט של הספר שלכם (הדבר שנמצא בדרך אל המטרה של הדמות הראשית ומונע ממנה להשיג אותה) הוא מה שגורם לקוראים להמשיך לקרוא עוד. הם רוצים לראות איך הקונפליקט נפתר. אתם צריכים להשתמש בקונפליקט הראשי כדי להתגרות בקוראים ולבסס את מה שנמצא בסיכון, אבל אל תגלו להם את הפתרון. המטרה היא לגרום להם להזדעזע (טוב אולי קצת הגזמתי) מהמחשבה להניח את הספר מהיד בלי לדעת מה קורה, איך הקונפליקט נפתר.

שימו לב שיש הרבה גבי ספרים הכוללים גם ציטוט ממבקר ספרים או אזכור פרסים או שבחים שהסופר זכה להם (לדוגמה: אם הם כבר סופרים עם רב מכר) אבל זה לא חובה. אם אתם סופרים מתחילים וכתבתם ספר ראשון, אתם לא צריכים לדאוג אם אין לכם משהו כזה עדיין.


4 טיפים לכתיבת גב ספר שמוכר

לפניכם ארבעה טיפים לכתיבת גב ספר נהדר:

  1. תנו לקוראים מה שהם רוצים לקבל – אבל לא הכל. גב הספר שלכם אמור להתגרות בקוראים עם קונפליקט מעניין ולעודד אותם להתחבר לדמויות ואפילו לדאוג להן, אבל אל תלכו רחוק מידי ותכללו ספוילרים גדולים. גב ספר הוא אינו תמצית או תקציר לספר: עליו לתת מספיק פרטים רק כדי לסקרן קוראים ולהסתיים במתח מתסכל שיגרום לקוראים לרצות לקנות את הספר.

  2. וודאו שהוא מתאים לז'אנר שאתם כותבים. על גב הספר שלכם להתאים לטון הכללי של הספר, כך כדי שתמשכו את קהל הקוראים הנכון. אם אתם כותבים ספר מתח, גב הספר שלכם אמור להיכתב בדחיפות מסוימת ולהראות בבירור את הסכנה. אם אתם כותבים ספר רומנטי בגוף ראשון (מה שמאוד מקובל לעשות) אתם רוצים להראות את הקול של הדמות ולייצר התחלה של תחושת התאהבות. אם תנדדו רחוק מידי מהטון של הספר שלכם כשאתם כותבים את גב הספר, אתם מסתכנים בכך שתמכרו את הספר לקהל היעד הלא נכון, שמצפה ל-X ומקבל Y, מה שיגרור חוסר שביעות רצון לרוב.

  3. תתרכזו בחוויית הקריאה. קוראים לא הולכים לשבת ולקרוא את גב הספר שלכם בתשומת לב. למעשה, רוב הקוראים ירפרפו על גב ספר כדי לוודא שהוא נשמע מעניין למפני שהם יתנו לו את מלוא תשומת הלב (זה נכון, גם אני עושה את זה). רוב הסיכויים שהם מתלבטים איזה ספר לקרוא ומרפרפים על מעל 10 גבי ספר שונים כרגע – ואתם רוצים ששלכם יתפוס אותם מיד. כתבו את גב הספר שלכם פשוט וקל לקריאה – משפטים קצרים, פסקאות קצרות ותיאורים פשוטים של העלילה והדמויות הם דרכים נהדרות לכתוב גב ספר שמוכר. זכרו שלקוראים אין את כל היום – גב ספר קצר יתפוס את העין ויעניין הרבה יותר מתקציר שתופס את כל החלק האחורי של הספר.

  4. קראו דוגמאות. אם זו הפעם הראשונה שאתם כותבים גב ספר ואתם עדיין תוהים איך לעשות את זה, הדרך הטובה ביותר ללמוד היא לקרוא דוגמאות. קחו את הספרים האהובים עליכם ותסתכלו מה הסופרים עשו כדי למשוך את הקוראים שלהם (שהם בעצם אתם).


לסיכום, גב ספר הוא חשוב מאין כמוהו. מדובר בצעד שיווקי שאתם עושים, לפעמים בלי לדעת שאתם עושים אותו. אז תשקיעו, תתייעצו ותוודאו שאתם מוציאים ספר עם גב שאי אפשר לעמוד בפניו! אני כאן כמובן לכל שאלה והתייעצות 😉


לכתיבת מאמר זה נעזרתי באתר Masterclass ובמאמר נהדר שנכתב בנושא.

142 צפיות0 תגובות
bottom of page