top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תנועם

מה זה לקטורה ומתי הספר שלי צריך אחת?

אז אני מדברת הרבה על לקטורה ונותנת טיפים מאת לקטורית חביבה, אבל כנראה שהמון אנשים בכלל לא יודעים מה זה אומר – גם אני לא ידעתי עד שהתחלתי לעבוד בזה. אז אם אתם כותבים ספר, כדאי לכם מאוד להכיר את המילה, כי כנראה שתצטרכו לקטורה בשלב הסופי של הספר שלכם.


אז מה זה לקטורה?

לקטורה היא חוות דעת על הספר שלכם. הוצאות לאור משתמשות בלקטורה כדי לדעת אם כדאי להן להוציא לאור (או לתרגם) ספר.


אני מניחה שכל לקטורית כותבת לקטורה קצת שונה, הלקטורה שלי בהוצאה לאור תמיד כוללת:


- תקציר על הספר שקראתי.

- נקודות לשימור ולשיפור.

- חוויית קריאה אישית.

- המלצה: כדאי להוציא לאור או לא.


כשאני כותבת לקטורה פרטית אני מוותרת על התקציר ועל ההמלצה להוציא לאור או לא, ומעניקה במקום שיחת טלפון עם הסופר, בה אפשר לדבר על הלקטורה ועל הספר.


באיזה שלב עושים לקטורה?

לקטורה לרוב תגיע בשלב הסופי של הספר, אחרי כל העריכות. היא לא חייבת להיות מוכנה להדפסה, אבל אתם כן צריכים לעמוד מאחורי מה שכתבתם, כי עכשיו הגיע הזמן להחליט אם כדאי להוציא את הספר לאור – ולא שולחים ספר להוצאה אם אתם לא בטוחים במה שכתוב שם (אלא אם אתם עוברים תהליך הפקה מטעם הוצאה לאור וזה כבר עניין אחר).


גם כששולחים לי לקטורה פרטית, זה אחרי שהספר כבר מוכן והסופר רוצה לקבל דגשים אחרונים על היצירה שלו.


לקטורה בתחילת הספר או באמצע יכולה כמובן לעזור, כמו מעין Wake up call שיכולה לעזור לכם למצוא את הדרך הנכונה של הספר, אבל בסיום הכתיבה עדיין כדאי לעשות לקטורה נוספת.



בשביל מה צריך לקטורה?

אתם יכולים לקבל חוות דעת כמעט מכל אחד: חבר מהצבא, הורה, שכן – למה אתם צריכים לקטורה? קודם כל, כל האנשים הסובבים אתכם הם לא הכי אובייקטיביים (כן אמא אני מדברת אליך) ודבר שני, אין להם בהכרח את הכלים ואת הניסיון שיש ללקטורית.


אז כפי שכבר אמרתי, הוצאות לאור צריכות לקטורה כדי למצוא ספרים שכדאי להוציא לאור, הלקטורה בעצם מסננת עבורם את הספרים הפחות טובים, והם גם לומדים על מה הספר ממקור אובייקטיבי, בלי לקרוא

אותו.


אבל בשביל מה אתם צריכים לקטורה, אם הוצאה לאור ממילא עושה אחת עבורכם? קודם כל, לא כולם מוציאים ספר דרך הוצאה לאור, מי שמוציא לאור באופן פרטי זקוק ללקטורה פרטית כדי לדעת מה קוראת אובייקטיבית, עם ניסיון והרבה ספרים מאחוריה, חושבת על הספר שלו.


אולם, גם מי שרוצה להוציא ספר לאור דרך הוצאה לאור, עושה לקטורה פרטית לפני שהוא שולח את כתב היד אל ההוצאה. למה? כי הוא לא רוצה שהספר שלו יידחה, הוא לא רוצה הפתעות והוא רוצה לדעת מה יש ללקטורית מקצועית להגיד על הספר שלו ואולי לקבל כמה תיקונים שיכולים לעזור לו להתקבל על ידי הוצאה לאור.


כמה עולה לקטורה?

חוות דעת על ספר יכולה להשתנות על פי מספר גורמים:


- אורך הספר: לקטורה על ספר ארוך מאוד לא בהכרח תעלה כמו לקטורה על ספר קצר.

- סגנון הספר: ספרי עיון או מדריכים יקבלו לעיתים תמחור אחר מאלו של פרוזה.


בנוסף, הוצאה לאור תתמחר לרוב את הלקטורה באופן שונה, היות והיא תהיה חלק ממספר שירותים שההוצאה מספקת – אולי אפילו לא תקבלו תמחור שלה בנפרד.


לקטורה פרטית היא כמובן עניין אחר, אתם פונים לאדם שזה השירות העיקרי שהוא מספק ומתמחה בו. אתם יודעים מי הוא (בהוצאה לאור הלקטורים נשארים חסויים) וגם יש לכם את היכולת לדבר איתו ולשאול שאלות. המחשבה על כך שמישהו כתב חוות דעת על הספר שלי, פסל אותו ואין לי אפשרות לדעת למה וגם לשאול אותו שאלות – נשמעת כל כך מתסכלת.


על איזה ז/אנרים עושים לקטורה?

כל לקטורית מחליטה איזה ז'אנרים היא רוצה לקרוא ומסוגלת לתת חוות דעת טובה ומקצועית. לדוגמה, אני עושה לקטורות רק על ספרי פרוזה בז'אנרים של רומנטיקה (כולל אירוטי), מתח, אימה, פנטזיה, מדע בדיוני וקומדיה. אלו הז'אנרים שאני אוהבת לקרוא, לכן אני בטוחה בלקטורה שאני כותבת וסומכת על חוות הדעת שלי.


למה אני לא עושה לקטורה על ז'אנרים אחרים או ספרי עיון? כי כשאת לא מתחברת אל הז'אנר, איך אפשר לתת לו חוות דעת אמיתית? גם אם הספר יהיה טוב, ייתכן שאני לא אבין את זה, כי לא התחברתי בכלל לכל הנושא או הז'אנר של הספר.


גם בהוצאה לאור שואלים את הלקטורית איזה ז'אנרים היא מעדיפה לקבל, מפני שהם יודעים כמה חשוב החיבור של הקורא את הז'אנר וכי לקטור שלא אוהב את הסגנון שנתנו לו לקרוא, יעניק חוות דעת לא שלמה.


איך הלקטורה יכולה לעזור לי לשפר את הספר?

נתחיל מנקודות השיפור והשימור – מדובר בנקודות מתומצתות מאוד שמסבירות בדיוק מה היה טוב ומה היה לא טוב בספר (מנקודת המבט של הלקטורית).


הנקודות האלו לרוב כוללות:


- דמויות ראשיות ומשניות: הדמויות היו אותנטיות? היה קל להתחבר אליהן? האם הייתה מספיק התעמקות גם בדמויות המשנה? וכו'.

- עלילה: האם העלילה הייתה מעניינת? האם היא יצרה מספיק עניין כדי להמשיך לקרוא ולתהות מה קורה בהמשך הספר?

- קצב: האם הספר מתקדם בקצב טוב? אולי הקצב איטי/מהיר מדי והקורא לא מבין באיזו נקודות זמן הוא נמצא?

- עניין רגשי: האם נוצר עניין רגשי עם הדמויות? האם יש לקורא עניין בעלילה ובמה שמתרחש?

- שפה: האם הספר כתוב בצורה רהוטה ובשפה ברורה ונעימה לקריאה?


יש עוד כמה נקודות חשובות שאפשר למצוא בלקטורה הפרטית שלי.


עכשיו, חוויית הקריאה האישית היא לא פחות חשובה מהנקודות לשימור ולשיפור. היא מעבירה את נקודת המבט של הקורא אל הסופר ואומרת לו איך הקורא הרגיש בזמן הקריאה. מה הוא הבין ולא הבין, מתי הוא התחבר ומתי הוא גלגל עיניים והרגיש שמזלזלים לו באינטליגנציה.


חוויית הקריאה האישית היא פחות כמו הוראות (כמו הנקודות לשימור ולשיפור) ומשמשת יותר כסיכום. סיכום הקריאה, עם כל הביקורת (הטובה והרעה) שהייתה על הספר.



לסיכום, לקטורה היא חוות דעת מקצועית ומומלצת לכל סופר שמעוניין להוציא לאור את הספר שלו. אם תנסו להוציא ספר דרך הוצאה לאור, הספר שלכם יעבור לקטורה אוטומטית שלא תהיה חשופה לכם, כך שאם אתם רוצים לדעת מה לקטורית אומרת על הספר שלכם, לקטורה פרטית היא דרך מצוינת לעשות זאת. לכל שאלה בנושא, מוזמנות ומוזמנים ליצור איתי קשר. בהצלחה לכולם!

819 צפיות0 תגובות
bottom of page