top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תנועם

כתיבת ספר רומנטי - מה זה אומר לכתוב רומנטיקה?

מהם סוגי הטרופים הרומנטיים וכמה תתי ז'אנר קיימים? מה הקוראות מצפות כשהן קוראות ספר רומנטי? כמה הז'אנר הזה מצליח להימכר בארץ? הכל ועוד במאמר הבא.

כתיבת ספר רומנטי - מה זה אומר לכתוב רומנטיקה?

ספרי רומנטיקה וארוטיקה תפסו תאוצה בשנים האחרונות וכיום הם בין הז'אנרים הנמכרים ביותר בארץ.


מה הציפייה של קוראות רומנטיקה?

היא מחפשת להתאהב. בדמויות. בעלילה.

הקוראות של הז'אנר הזה רוצות להתרגש והתמלא בתשוקה כשהן קוראות דף ועוד דף בספר.


הן רוצות להכיר את הדמות של הבחורה והבחור, לקרוא את האינטראקציה ביניהם ולצפות בהם מתגברים על אתגרים ומתאהבים. הן גם לרוב מצפות לסוף טוב, אבל זה לא תמיד נכון וקשור מאוד גם לתת ז'אנר.


טרופים בספרים רומנטיים

אז בז'אנר הזה יש המון טרופים נפוצים (קווי עלילה וחיבורים רומנטיים שחוזרים על עצמם) ואם אתן כותבות ספר רומנטי כדאי מאוד שתכירו אותם:

מאויבים לאוהבים – הדמויות הראשיות מתחילות כאויבות ומתאהבות לאורך הספר.

הפרשי גילאים – בין הדמויות הראשיות יש הפרש גילאים גדול. לפעמים דמות הגבר או האישה היא אחד ההורים של דמות צעירה אחרת או פרופסור באוניברסיטה וכו'.

חברי ילדות – דתי הדמויות הראשיות תמיד הכירו והיו חברים טובים, אבל משהו השתנה ועכשיו מתחיל ביניהם חיבור רומנטי.

אהבה אסורה – לשתי הדמויות האסורות אסור להיות יחד, לדוגמה: רומיאו ויוליה שהיו משתי משפחות אויבות ואסור היה להם להיות יחד.

קרבה כפויה – הדמויות הראשיות חייבות להיות קרובות אחת לשנייה, אולי כלואות יחד או נמצאות בריתוק יחד וכו', ומתפתחת ביניהם משיכה.

סיכוי שני לאהבה – שתי הדמויות הראשיות היו יחד בעבר אבל משהו קרה והכל נהרס. הספר מתאר את ההזדמנות השנייה שלהם להיות יחד.

יש לי סוד – כל סיפור צריך הפתעה ובטרופ הזה לאחת הדמויות יש סוד גדול שהיא מסתירה מהדמות הראשית השנייה.

ההתערבות – הדמות הראשית מחוזרת על ידי דמות אחרת ומתאהבת בה, אך לא יודעת שכל העניין שהיא מקבלת היא בעצם בגלל התערבות. האהבה שמתפתחת בין הדמויות היא אמיתית אך מבוססת על שקר ההתערבות.

משולש אהבה – לדמות הראשית יש שני מושאי אהבה במקום אחד.

הפכים נמשכים – שתי הדמויות הראשיות הן שני הפכים גמורים, אך יש ביניהם משיכה שאי אפשר להתנגד לה.


סוגי רומנטיקה בספר רומנטי

אם אתן שוקלות כתיבת ספר רומנטי, כדאי שתבחרו באיזה תת ז'אנר רומנטי אתן רוצות לכתוב. בכל סוג של ספר רומנטי הקוראות מצפות לשתי דמויות (או יותר) להתאהב ולחיות באושר ועושר עד עצם היום הזה בסוף.


בואו נסתכל מקרוב על תתי ז'אנר רומנטי ואיך הם מוגדרים:


פנטזיה רומנטית – כשהסביבה היא ממלכה רחוקה עם יצורים אגדיים או העולם שלנו אך קיימים גזעים דמויי אדם כגון ערפדים, אנשים זאב, משני צורה וכו'. תחת הקטגוריה הזו נכנס גם פראנורמל רומנס. לדוגמה: סדרת המורשת הנסתרת (אילונה אנדרוז), ציידת הלילה (ג'אנין פרוסט) ודם אמיתי (שרלין האריס).


קומדיה רומנטית - קומדיה רומנטית היא כאשר הדמויות צריכות להתמודד עם סדרה של אירועים משעשעים לפני שהן סוף סוף נפגשות. לדוגמה: ההיפותזה של האהבה (עלי הייזלווד).

ארוטיקה - זהו סיפור אהבה שבו העלילה סובבת סביב מין ולא להיפך. זה יכול לכלול BDSM , קינק, דמויות להט"ב ויש לו הרבה תתי-ז'אנר משל כגון ארוטיקה אפלה וכו'. לדוגמה: חמישים גוונים של אפור (איי אל ג'יימס).


נוער בוגר/מבוגרים צעירים - ספרי רומנטיקה שנכתבו עבור בני נוער, לעתים קרובות מתארים בהם אהבה ראשונה וכל הדרמה שיכולה לקרות כששני צעירים מתאהבים. לדוגמה: אשמת הכוכבים (ג'ון גרין)

להט"ב: כל רומן רומנטי המתאר אהבה בין כל מי שלא מגדיר את עצמו כסטרייט. ניתן לשלב זאת עם כל אחת מהקטגוריות שלמעלה כמובן. לדוגמה: בנוי לקשר (אלכסיס הול).


זכרו שסיפורי רומנטיקה אינם צריכים להתאים בצורה מסודרת לקטגוריה אחת בלבד, רבים נופלים לתת-ז'אנרים שונים. למשל, נוכריה (דיאנה גבלדון) הוא רומן ארוטי, פנטסטי והיסטורי. ואילו אדום, לבן וכחול רויאל (קייסי מקוויסטון) הוא רומן קומדיה רומנטית, להטב"י לנוער בוגר, שבו בנו של נשיא ארה"ב מתאהב בנסיך בריטי.


אני מאוד אוהבת לעבוד עם סופרות וסופרי רומנטיקה וגם קוראת המון בז'אנר. אין כמו לערוך ספר רומנטי ולעזור לסופרת לגרום לקוראות להתאהב מחדש.

99 צפיות0 תגובות
bottom of page