top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תנועם

כתיבת ספר מתח - מה זה אומר לכתוב תעלומה?

איך להשאיר על הקוראים במתח לכל אורך הספר? איך לכתוב טוויסט טוב? הכל ועוד על כתיבת ספר מתח במאמר הבא.

כתיבת ספר מתח

אז ספרי מתח הם בין הספרים הנמכרים ביותר בארץ – ואני יכולה להבין למה. אין כמו לקרוא ספר ולהתגלגל עם התעלומה. אני במיוחד אוהבת את הסוף – כל עוד לא הצלחתי לנחש אותו בעצמי.


אני אישית חובבת בעיקר תעלומות רצח – אבל גם קוראת ספרי מתח אחרים.


אבל אני חייבת להגיד שאין כמו תעלומה טובה כדי לשאוב אותי לספר.


מה הציפייה של הקורא?

להיות במתח. לא לדעת מה עומד לקרות בהמשך, להיות מופתע. לחשוש עבור הדמויות. וכמובן – טוויסט מפתיע.


איך כותבים ספר מתח? כתיבת ספר מתח

אז בניגוד לספרים אחרים, ספרי מתח נכתבים קצת שונה.


אם בספר רומנטיקה (לדוגמה) אנחנו נבנה שלד (אאוטליין) לעלילה המשולבת בהתפתחות הזוגיות הרומנטית, בפיתוח ספר מתח לרוב כדאי לעשות 2 שלדים/אאוטליין: אחד לעלילה המרכזית, זו שקוראים עליה, והשני למה שהקורא לא יודע אבל בפועל מתרחש.


לדוגמה: יש לנו בלש שחוקר רצח של אישה עשירה באחוזה מלאה בבני המשפחה שלה.


האאוטליין הראשון יכלול את ההתרחשויות שאנחנו נראה במעקב אחרי אותו בלש. עם מי הוא דיבר, איזה רמזים הוא מצא, מי החשודים העיקריים שלו ובסוף כמובן פתרון התעלומה. באאוטליין הזה חשוב לשמור על מתח ועל קצוות פתוחים שנסגרים לאט לאט, הקורא צריך להיות על קצות האצבעות עד הרגע האחרון.


האאוטליין השני יכלול את הסיפור האמיתי. מי רצח, מתי ואיך הוא עשה את זה, איך הוא מתחמק ומשקר לבלש ואיך בסוף הוא נתפס. האאוטליין הזה מן הסתם לא נחשף לקורא, הוא מיועד לנו ככותבים כדי שלא נלך לאיבוד בתוך התעלומה שבנינו.


ברגע שסיימתם לכתוב אאוטליין מפורט ולפתח דמויות ייחודיות ועגולות (נכון לכל ז'אנר) הגיע הזמן להתחיל לכתוב את התעלומה שלכם.


ואל תשכחו, הטוויסט זה החלק (כמעט) הכי חשוב.


הטוויסט

אז אחד הדברים שאני הכי מצפה לו כקוראת ספרי מתח, הוא כמובן הטוויסט בסוף.


הדמות או הסצנה הקטנה שפספסתי ובעצם הייתה מאוד חשובה לעלילה.


אני אוהבת שעובדים עלי, שמסתירים ממני מידע בלי שאני יודעת.


חלק מהפרמטרים שאיתם אני קובעת אם ספר מתח היה מוצלח, הוא אם הצלחתי לנחש את הסוף. את הטוויסט.


אם לא הצלחתי, זה נותן כמות נקודות מכובדת לספר.


אז כדי לכתוב טוויסט טוב כדאי כמובן לקחת דמות או חפץ או סצנה ולהזכיר אותה באמצע או אפילו בתחילת הספר באופן חסר משמעות. יכול להיות שזו דמות שניקיתם מאשמה אבל בעצם האופן שבו ניקיתם אותו הוא הטוויסט, ובעצם היא הרוצחת. אולי חפץ מסוים שלא היה חשוב הוא בעצם כן חשוב לסוף ואולי סצנה שביטלנו במהלך הקריאה כמטופשת ולא חשובה – והיא המפתח לפיצוח התעלומה.


יש כל כך הרבה דרכים לכתוב סוף עם טוויסט טוב – והמלכה שהשתמשה כמעט בכולן היא כמובן אגתה כריסטי, אחת מסופרות המתח האהובות עלי (טוב היא האהובה עלי בכל הזמנים).


אז אם אתם כותבים ספר מתח, אל תשכחו לבנות את התעלומה שלכם כמו שצריך ולתכנן את הטוויסט המפתיע שאף אחד לא יוכל לנחש – ואל תזניחו את הדמויות שלכם. תעגלו אותן ותשקיעו בהן, כי הן מגלגלות את העלילה.


בהצלחה!

76 צפיות0 תגובות
bottom of page