top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תנועם

איך בוחרים לקטורית לספר?



אתם רוצים לקבל חוות דעת מדויקת על הספר שלכם, אבל הקוראים שעד עכשיו ראו את הטיוטה שלכם הם בעיקר חברים או קוראי בטא חובבי הז'אנר.


הם נתנו משוב טוב, אולי אפילו מצוין. חלקם אמרו שאין מה לשפר, אחרים לא היו מדויקים ב"איך" או ב"מה".


כדי לדעת איך לשפר את כתב היד שלכם באמצעות חוות דעת, חשוב לקבל חוות דעת מקצועית, מקיפה וכנה - לכן היום אספר לכם איך לבחור לקטור או לקטורית מתאימים לספר שלכם.


מי היא לקטורית ולמה צריך אותה?

נתחיל בעצם בסיבה למה אתם בכלל צריכים לקטורית, הרי לא ממש קשה למצוא אנשים שיכתבו לכם חוות דעת על הספר בחינם ולקטורה עולה כסף.


אז לקטורית או לקטור הם קוראים מקצועיים לספר שלכם. הם כותבים לקטורה, שהיא חוות דעת מקצועית לכתב היד והם מציינים בה את חוויית הקריאה האישית שלהם, יחד עם נקודות לשימור ולשיפור.


לקטורה גם משמשת הוצאות לאור כדי לבחור האם כדאי להוציא לאור את כתב היד שנשלח אליהם או לא.

כדאי להיעזר בלקטורית כדי לקבל חוות דעת כנה, מקצועית וביקורתית.


סופרים רבים מקבלים חוות דעת מחמיאות מאנשים שקרובים אליהם, אבל אותן מחמאות לא באמת עוזרות להם לשפר את הספר. להיפך, הן יוצרות תחושה שכתב היד מוכן ליציאה לאור וכשהקוראים המשלמים מוצאים בו את הטעויות, כבר מאוחר מידי לתקן.


גם קוראי בטא, שמשמשים כותבים רבים לקבלת חוות דעת, הם לא תחליף ללקטורית. הם אומנם קוראים שלא קשורים אליכם, לכן הם פחות חוששים לתת ביקורת, אבל לעיתים חסרה להם העין המקצועית שיש ללקטורית ואת היכולת להביע מה לא הסתדר להם בטקסט ואיך בדיוק אפשר לשפר אותו.


מתי כדאי להיעזר בלקטורית?

לרוב, לקטורית מבצעת את עבודתה אחרי כתיבת הטיוטה הראשונה או אחרי עריכה ספרותית. כשהטקסט גמור, אבל עדיין ניתן לעשות בו שינויים משמעותיים.


אם הספר אחרי עריכה ספרותית, זה לא אומר שעין חיצונית לא יכולה לשפר אותו עוד יותר. לקטורה אחרי עריכה ספרותית יכולה לסייע מאוד בשיפור הטקסט. הלקטורית מביאה נקודת מבט אובייקטיבית ורעננה, שיכולה לתרום המון.


אחרי קבלת הלקטורה אפשר לעבור שוב ולעשות סבב עריכה נוסף עם העורכת הספרותית של הספר או לשלוח את כתב היד להוצאות לאור מסורתיות, והלקטורה משפרת את הסיכויים להתקבל.


אם הספר לפני עריכה ספרותית, הלקטורה יכולה להיות העין המקצועית הראשונה שעוברת עליו ועוזרת לשפר אותו לקראת השלבים הבאים.


לקטורית יכולה גם לעזור בשלבים שונים של כתיבת הטיוטה הראשונה. אם נתקעתם בשלב מסוים ואתם לא בטוחים איך להמשיך מכאן, עין חיצונית ומנוסה יכולה לסייע בהתגברות על מכשולי כתיבה ולתת חוות דעת על החלק שנקרא והצעות להמשך.


איך לקטורית עובדת מול סופר/ת?

אני בטוחה שכל לקטור ולקטורית עובדים קצת שונה אחד מהשני, אבל אספר לכם איך העבודה מולי מתנהלת.


ראשית, אני קוראת את כתב היד במלואו, תוך כתיבת הערות במסמך נפרד. אני מצטטת משפטים שלא עבדו לי, כותבת תהיות או שאלות שעלו במהלך הקריאה, מציינת מסקנות שקיבלתי מהטקסט ועוד.


אחרי שאני מסיימת לקרוא, אני עוברת על מסמך ההערות שלי וכותבת מסמך חדש, בו אני מספרת על חוויית הקריאה האישית שלי, כותבת נקודות לשימור (דברים שאהבתי בספר) ונקודות לשיפור (דברים שפחות התחברתי אליהם ואיך לשפר אותם). אני גם כותבת שורת סיכום בסוף המסמך.


מסמך חוות הדעת הזה נשלח אל הסופר, יחד עם הודעה ממני. בהודעה אני שואלת מתי יהיה נוח לסופר לקבוע שיחת וידאו או שיחת טלפון, כדי שיוכל לשאול אותי שאלות וכמובן לדבר על הקריאה.


בשלב הסופי אנחנו נפגשים, מדברים על כל מה שכתבתי ולסופר יש הזדמנות לדבר איתי על הטקסט ולברר מולי בדיוק מה חשבתי ולמה.


השיחה לרוב אורכת בין חצי שעה לשעה ובסופה אני תמיד משאירה את האפשרות להמשיך לדבר ולהתייעץ איתי פתוחה. אני אוהבת להישאר בקשר עם הסופרים ולעזור אם אני יכולה גם אחרי שהעבודה שלי מסתיימת.


איך הופכים להיות לקטורית?

כמו עריכה ספרותית, גם לקטורה היא מקצוע פתוח. זאת אומרת שמי שמחליט לעבוד בו – יכול ללא הגבלה וללא צורך בתעודה מסוימת.


לקטורים יהיו אנשים שקוראים המון (עשרות ספרים בשנה אם לא מאות ספרים בשנה). יהיו להם הכלים לזהות נקודות בעייתיות בספר – כולל דמויות, עלילה, שפה, עניין, קצב, אמינות ושלל נקודות אחרות שיכולות להיות בהן בעיות.


מלבד הכלים לזהות את הנקודות החזקות והחלשות בספר, צריכה להיות ללקטורית היכולת לדעת איך אפשר לשפר את הנקודות החלשות ולחזק את הנקודות החזקות. כי לזהות מה הבעיה זו רק חצי מהדרך, צריך גם לדעת איך לשפר ולהעביר את זה לסופר בצורה ברורה וכנה.


העובדה שאני עורכת ספרותית וקיבלתי הרבה מהכלים האלו במהלך הקורס והעבודה עם סופרים, מאפשרת לי להיות לקטורית טובה יותר מזו שהייתי לפני שעסקתי בעריכה ספרותית.


עורכות ספרותיות רבות מציעות לעשות לקטורה, כי זה שירות שהן עושות ממילא ובאופן אוטומטי כשהן עובדות על ספר כעורכות.


איך בוחרים לקטורית עבור הספר שלי?

כדי שחוות הדעת תהיה מוצלחת ובאמת תשקף את נקודות החולשה והחוזקה של הספר, חשוב לבחור בלקטורית שקוראת באופן קבוע את הז'אנר.


כשיש ניסיון וידע בז'אנר מסוים, חוות הדעת הרבה יותר מוצלחת.


הרי לא תרצו לקבל חוות דעת מלקטור שקורא רק ספרי מתח על ספר רומנטיקה, נכון? הוא מכיר את מה שמקובל בז'אנר שהוא קורא בו ומה הציפייה שלו כקהל יעד מספר מתח, אבל אם הוא לא קורא ספרי רומנטיקה, חוות הדעת שלו תהיה לוקה בחסר במקרה הטוב ומטעה במקרה הרע.


זו הסיבה שאני מבצעת לקטורה (וגם עורכת) רק בז'אנרים שאני קוראת – פנטזיה, רומנטיקה ומתח.


כמה עולה לקטורה?

מחיר לקטורה משתנה בין מי שמבצע אותו.


אם עושים לכם לקטורה במסגרת הוצאה לאור שבוחנת את כתב היד שלכם, יכול להיות שלא תשלמו עליה דבר, אבל גם כמובן לא תראו אותה – רק תקבלו תשובה של כן או לא.


אם אתם רוצים לעשות לקטורה באופן פרטי כדי לשפר את כתב היד שלכם, כל לקטורית גובה מחיר אחר. טווח המחירים האישי שלי הוא בין 800 ₪ ל-1,200 ₪ לספר סטנדרטי של עד 50,000 מילים. אני מאמינה שטווחי המחירים של לקטוריות אחרות נע פלוס מינוס בטווח הזה.


זה גם תלוי כמה ניסיון יש לאותה לקטורית, אם היא חדשה היא כנראה תגבה פחות (זה מה שאני עשיתי).


לסיכום

עבודה עם לקטורית מומלצת לכל סופר או סופרת שרוצים להוציא לאור ספר. בין אם מוציאים לאור באופן עצמאי ובין אם מקווים להתקבל להוצאה לאור מסורתית (עוד על איך לצאת לאור במאמר "הוצאה לאור – איך להוציא לאור ספר") – לקטורית משפרת כתב היד ומעלה את סיכויו להתקבל להוצאה לאור או פשוט גורמת לו להיות טוב יותר עבור קהל היעד שלכם.


בהצלחה!

103 צפיות0 תגובות
bottom of page