top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תנועם

כתיבת ספר פנטזיה - מה זה אומר לכתוב ספר פנטזיה?

מה ההבדל בין ספר פנטזיה לספר מד"ב? אילו סוגי פנטזיה יש? למה מצפים הקוראים?

כתיבת ספר פנטזיה - זאב לבן

מי לא אוהב לקרוא פנטזיה?

טוב, יש די הרבה שלא אוהבים, אבל מדובר באחד הז'אנרים החביבים בארץ ובעולם.

יש לנו ספרי פנטזיה למבוגרים, לנוער ולנוער צעיר.


מה הציפיה של הקורא?

בז'אנר הזה הקוראים מחפשים להיעלם בתוך עולמות קסומים ולהכיר יצורים משונים ומכושפים. הם רוצים אלטרנטיבה לעולם הרגיל – ובתור סופרים, זה מה שאנחנו ננסה לתת להם.


סוגי פנטזיה

יש לנו שני סוגי פנטזיה עיקריים:


פנטזיה אפית – ספר בו העולם הוא עולם חדש, קסום. סגנון טולקין, משחקי הכס וכו'. בעולם הזה יש טירות וממלכות רחוקות של פיות, אלפים וכו'.


פנטזיה אורבנית – ספר בו העולם דומה מאוד או אפילו זהה לעולם שלנו. יש בניינים, סמארטפונים ומקדונלדס. אנשים נוסעים במכוניות, הולכים לרופא שיניים ו... הבנתם את הרעיון. בפנטזיה אורבנית הפנטזיה באה לידי ביטוי בעיקר בקו העלילה או הדמויות – או גם וגם. בעולם הזה יהיו ערפדים או שבט של אנשי זאב ביערות, אולי יהיה בית ספר קסום אי שם בבריטניה.


מה ההבדל בין ספרי פנטזיה למדע בדיוני?

זה נכון שיש נקודות חופפות בין שני הז'אנרים – אבל בזמן כתיבת ספר פנטזיה חשוב לדעת שיש ביניהם שני הבדלים עיקריים:

  1. סבירות - סיפור מדע בדיוני בדרך כלל משקף אלמנטים מהעולם המודרני ומנסה לחזות כיצד הם יכולים להתפתח. פנטזיה, לעומת זאת, משתמשת באלמנטים על טבעיים שאין להם שום קשר לעולם העכשווי שלנו. דרך שימושית לזכור את ההבדלים בין הז'אנרים היא שז'אנר הפנטזיה מעביר את הבלתי אפשרי, בעוד שניתן לחשוב על מדע בדיוני כעל בדיוני ספקולטיבי השואב היגיון פנימי מהעולם האמיתי.

  2. סביבה/תפאורה - באופן כללי, סיפורי מדע בדיוני מתרחשים לעתים קרובות בעתיד דיסטופי, היפר-טכנולוגי. סיפורי פנטזיה מתרחשים באופן מסורתי בעולמות המאוכלסים ביצורים אגדיים ואירועים על טבעיים. העולם עצמו יכול להיראות די דומה לזה שלנו, אבל יש בו אלמנטים פנטסטיים.

מהן נקודות המפתח בכתיבת פנטזיה?

בניית עולם – לעומת ז'אנרים אחרים, בפנטזיה יש את אלמנט בניית העולם. במיוחד אם אתם כותבים פנטזיה אפית. אתם צריכים להחליט אם העולם דומה לזה שלנו או שהוא שונה לחלוטין וצריך להחליט איזה כפרים נמצאים איפה, היכן ממוקמת העיר המרכזית של הממלכה השולטת ובאיזה שטח – וכו'.


בניית מערכת קסם – איזה יצורים יש בעולם שלכם? קוסמים ומכשפות? אם כן, איך הם מבצעים את הקסם? יש להם מטה קסמים או שאולי הקסם יוצא מקצות האצבעות שלהם? האם הוא מחשבתי או שצריך להגיד מילים מסומות? יש הרבה על מה לחשוב. גם אם בחרתם להכניס יצורים שכולם מכירים, כמו ערפדים לדוגמה, אתם צריכים להחליט איך הם יתנהגו. האם הם יכולים לשרוד אור יום? האם הם חזקים או מהירים במיוחד? גם כאן תצטרכו לבחור תכונות פיזיות.


בנוסף לנקודות האלו, יש את הנקודות שיש בכל ספר: פיתוח דמויות, בניית עלילה עם קונפליקט, פיתוח שלד ועוד.


בתור עורכת ספרותית שמתמחה בז'אנר הפנטזיה (וגם כתבה בעצמה ספר פנטזיה רומנטית) אני נהנית מאוד לעבוד עם כותבי פנטזיה ולעזור להם לפתח את הספר שלהם ולערוך אותו כך שיעמוד בסטנדרטים של הז'אנר.

85 צפיות0 תגובות
bottom of page