top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תנועם

איך לכתוב ספר – 7 שלבים לכתיבת ספר



כתיבת ספר היא דרך התבטאות של הרבה מאוד אנשים: כמו שיש כאלה שמציירים או מנגנים, יש כאלה שכתיבה היא הדרך שלהם לבטא את עצמם. אפשר לכתוב למגרה ואפשר לכתוב ולצאת לאור, הבחירה בידיים שלכם. אבל מי שהכתיבה בוערת בו, חייב לכתוב כך או כך.


אז אם הדרך שלכם להתבטא היא עם מילים כתובות ואתם שופעים רעיונות שרוצים כבר להפוך למציאות, כתיבת ספר היא כנראה השביל שאתם צריכים ללכת בו.


אבל איך כותבים ספר?



אם אתם חושבים על לכתוב ספר, כנראה שכבר קראתם לא מעט (בלשון המעטה) ספרים, אבל איך אתם עומדים ליצור בעצמכם את אוסף הדפים הכרוך הזה שכתוב כל כך טוב ומעורר כל כך הרבה דברים אצל מי שקורא אותו? על זה בדיוק נדבר היום.


*שימו לב, המדריך מתייחס בעיקר לספרי פרוזה


איך לכתוב ספר – מתחילים.


איך לכתוב ספר: שלב 1 – רעיון

רעיון טוב הוא מה שמתחיל כל ספר.


זו יכולה להיות דמות שיושבת לכם בראש עם אישיות ייחודית משלה, סצנה מעניינת שעוד לא פיתחתם לעלילה אבל הכיוון נראה טוב, טוויסט מפתיע שאף אחד לא יצפה לו, עולם קסום מלא יצורים מכושפים ועוד. הכל מתחיל מרעיון.


לעומת מה שהרבה חושבים, אתם לא חייבים להמציא את הגלגל. לרוב הרעיונות יש ווריאציה כלשהי כתובה בעולם, אבל הייחודיות של ספר לא בהכרח מגיעה מרעיון מדהים שאף אחד לא חשב עליו, אלא מבנייה נכונה של דמויות, עלילה ועולם – וכמובן, דרך הביצוע שלכם.


אז כדי להתחיל לכתוב ספר, אתם קודם כל צריכים רעיון שיעורר בכם מספיק השראה כדי לקום ולהתחיל לכתוב.


איך לכתוב ספר: שלב 2 – בניית דמויות ושלד

לפני שאתם ניגשים לכתיבה עצמה, חשוב מאוד שהבסיס של הספר יהיה מוכן ויציב, וכשאני אומרת בסיס אני מתכוונת כמובן לדמויות ולעלילה.


כדי שכתיבת הטיוטה הראשונה שלכם תעבור חלק וגם תצא על הצד הטוב ביותר, חשוב מאוד להשקיע בשלב התכנון של הספר. ספר שהשקיעו בתכנון שלו לפני שהתחילו לכתוב אותו הוא בהרבה מקרים ספר טוב ושלם יותר וזה גם חוסך המון זמן בשלב הכתיבה העריכה.


אז מה עושים? קודם כל עושים רשימה של הדמויות (הראשיות והמשניות) ומפתחים כל אחת ואחת מהן. איך כל דמות נראית? מה היא אוהבת? מה היא שונאת? מה היא רוצה? מה התהליך שהיא עוברת בספר? ועוד. כשאני עובדת עם סופרים על פיתוח דמויות, אני שולח להם מסמך פיתוח דמות מוכן שהכנתי עם כל הפרטים שלדעתי סופר צריך לדעת על הדמות שלו לפני שהוא מתחיל לכתוב, זה חלק מתהליך ליווי הכתיבה שאני מציעה.


פיתוח הדמות גם עוזר לסופר להתחבר לדמות, כי הוא מכיר אותה יותר אחרי התהליך ונקשר אליה, עוד דבר שמוסיף לכתיבה. הפיתוח של הדמות הופך אותה לדמות עגולה – היא לא רק שם כי היא צריכה לקדם את העלילה שלכם, היא שם ויש לה אישיות משל עצמה (שחלק ממנה מקדמת את העלילה שלכם, אבל חלק ממנה היא פשוט מי שהיא וזהו) והקוראים שלכם יצליחו להתחבר אליה יותר כי היא תעורר בהם הזדהות מסוימת ותגרום להם לחשוב עליה כאדם אמיתי ולא רק כדמות.


כמובן שמשקיעים בדמויות הראשיות, אבל חשוב לא להזניח את דמויות המשנה. על כל הדמויות בספר להיות עגולות ואמינות, לא רק הראשיות. זו טעות שהרבה סופרים חוזרים עליה ואני ממליצה להיזהר מלהזניח את דמויות המשנה.


אחרי שהדמויות מפותחות ואתם יודעים עליהן כל מה שצריך לדעת עליהן הגיע הזמן להתקדם לשלב בניית השלד. כאן אתם עושים מפה של כל מה שקורה בספר, מתי כל דבר קורה ובאיזו נקודת מבט אנחנו נמצאים. הכל כתוב בצורה מאוד מקוצרת, בלי תיאורים, בלי דיאלוגים – אתם רק רוצים לדעת מה קורה בסצנה בנקודה אחת, ואז אתם בונים שלד שמורכב מנקודות.


הכיף בשלד שמורכב מנקודות הוא שאם אתם רוצים לשנות משהו או למחוק אפילו פרק שלם, אתם מוחקים רק כמה מילים וישר יכולים להחליף אותן עם סצנה אחרת. הכל מאוד דינמי, מאוד נוח ופשוט לשינוי. אתם לא נקשרים עדיין לשום דבר כי לא התחלתם לכתוב, אבל אתם יודעים פחות או יותר מה הולך לקרות. אם אתם נתקעים, אתם נתקעים בנקודה ויכולים לחזור אליה אחר כך. וגם, יש משהו מאוד נוח בלראות את כל הספר פרוס על דפים בודדים ומורכב מסצנות קצרות.


דמיינו שהייתם מתחילים לכתוב בלי שלד – כל קטע שהייתם כותבים היה מתפרס על כמה דפים ואם בפרק הרביעי הייתם מחליטים שלא אהבתם מה שיש עד עכשיו, זה אומר שאתם צריכים למחוק כמות מרשימה של מילים. כמה אלפים לרוב. אם הייתם עובדים עם שלד, הייתם מוחקים כמה מילים בודדות (אולי כמה עשרות במקסימום).


כשהשלד מוכן אפשר לעבור עליו כמה פעמים כדי לראות שאתם אוהבים את התפתחות העניינים ולהמשיך לשלב הבא.


איך לכתוב ספר: שלב 3 – הכתיבה

אז הגענו לרגע שהרבה מכם חיכיתם לו (ואחרים חששו ממנו): הכתיבה.


יש לכם רעיון מפותח, עם דמויות עגולות ושלד מוכן שרק מחכה להפוך לטיוטה ראשונה – עכשיו הגיע הזמן לשבת על המחשב או מול מחברת ולהתחיל לכתוב ולהרחיב את מה שיצרתם בשלד.


זה נכון, כבר תכננתם הכל אבל אתם תגלו שבכתיבה עצמה לפעמים הדמויות לוקחות את המושכות לידיים. פתאום הן רוצות לעשות דברים קצת שונה ממה שתכננתם עבורן בשלד. אני לא אומרת שפתאום יצא לכם ספר אחר לגמרי, אבל אני ממליצה לנסות לזרום איתן, לפעמים מה שכתבתם בתיאוריה בשלד ומה שקורה בפועל בכתיבה הוא קצת שונה וזה מבורך.


קחו בחשבון שיהיו לכם זמנים פוריים שתוכלו לשבת שעות ולכתוב. יהיו ימים ממש פרודוקטיביים שתספיקו בהם הרבה כתיבה, אבל יהיו גם ימים שלא. יהיו ימים שאתם פשוט לא תצליחו להושיב את עצמכם לכתוב או שלא תמצאו את הזמן או שפשוט יהיו לכם יותר מידי הסחות דעת – וזה גם בסדר. כדי לנסות להימנע מזה כמה שיותר, תנסו להכניס לעצמכם מראש זמנים בלו"ז לכתיבה, ותשתדלו שהזמנים האלה יהיו כשאתם לבד בבית. אם בכל זאת אתם מרגישים שמטלות הבית קוראות לכם או שפשוט זו הסדרה בנטפליקס שהתחלתם אתמול, אפשר גם לצאת החוצה או ללכת לבית קפה נחמד כדי לכתוב. מה שעובד לכם. תנסו למצוא את הזמנים והמקומות הכי פרודוקטיביים עבורכם ותשתדלו לכתוב בהם.


אל תשכחו שכתיבת ספר לוקחת זמן. אל תתבאסו אם לא סיימתם לכתוב תוך חודש – לכתוב ספר זו אומנות, ואומנות לפעמים לוקחת זמן. אל תלחיצו את עצמכם כי לא התקדמתם כמו שרציתם. התהליך שלכם צריך לקבל את המקום שלו והוא צריך להיות רגוע ונוח, אחרת מה שיצא עלול להיות לא מה שרציתם.


קחו את הזמן, תתקדמו בקצב שלכם עד שהטיוטה הראשונה תהיה מוכנה.


טיפ: בזמן הכתיבה מומלץ לא לחזור אחורה ולערוך את הטקסט, אלא לתת לכתיבה לזרום ללא הפרעה.


איך לכתוב ספר: שלב 4 – לתת למילים לנוח

מנוחה? עכשיו? אבל בדיוק סיימתם לכתוב, אז מה הקשר? אני אסביר לכם מה הקשר. כשאתם מסיימים לכתוב המילים עדיין טריות בראש שלכם, כל האירועים, הדמויות, העלילה – הכל עדיין שם, חי ובועט. אם תתחילו לעבוד על הספר ותתקדמו לשלב הבא (עריכה עצמית) בלי לתת למילים לנוח, אתם תצליחו לאתר הרבה פחות בעיות בטקסט וגם השיפור שתעשו יהיה הרבה פחות מורגש.


אם תניחו את הטיוטה בצד למשך כמה שבועות (יש סופרים שגם לא נוגעים בה חצי שנה וגם שנה) כשתשובו אליה אתם תקראו הכל בעיניים אחרות, הרבה יותר אובייקטיביות. כמעט כאילו לא אתם כתבתם את הטיוטה הזו. פתאום יקפצו לכם מלא בעיות בטקסט שלא זיהיתם כשכתבתם אותו, פתאום יעלו לכם רעיונות לשיפור הטיוטה כי תשימו לב שחסרים כל מיני פרטים שהנחתם שמובנים מאליהם, אבל הם לא. בקיצור – המנוחה הזו יכולה לעשות רק טוב.


אני יודעת שזה לא פשוט, במיוחד אם אתם יודעים שאתם רוצים להוציא את הספר לאור, אבל לדעתי זה שלב שמאוד כדאי לעבור במלואו, הספר שלכם יודה לכם על כך ויהיה הרבה יותר טוב כתוצאה.


איך לכתוב ספר: שלב 5 – עריכה עצמית

אל תתבלבלו עם עריכה ספרותית או עריכה לשונית – את העריכה הזו אתם עושים לגמרי בעצמכם. כן, אני יודעת שאתם לא עורכים בהכשרתכם, אבל לשלב הזה אתם לא צריכים להיות.


אחרי המנוחה שנתתם לטיוטה הראשונה, אתם תגלו שהיא לא בדיוק טובה. יש אפילו שיגידו שיצאה להם טיוטה ראשונה גרועה, אבל הכל בסדר. ככה זה עם טיוטות ראשונות, הן אף פעם לא יוצאות מושלם או כמו שתכננתם. בשביל זה יש עריכות. ואת שלב העריכה הראשון אתם יכולים לעשות בעצמכם.


הגיע הזמן לקרוא את הכל מההתחלה ולהתחיל לשנות מה שלא עובד, לתקן בעיות אמינות בטקסט, שגיאות כתיב וכל מה שקופץ לכם לעין באותה קריאה. תתחילו לנקות את הטקסט, ללטש אותו כמו יהלום גולמי. השלב הזה כמובן לא מחליף עריכה מקצועית, אבל זו התחלה טובה.


בסיום השלב הזה הטיוטה שלכם אמורה להראות טוב יותר. עדיין לא לגמרי מה שרציתם, עדיין לא מספיק טובה כדי להימכר ולהפוך לרב מכר, אבל הרבה יותר טובה ממקודם.


איך לכתוב ספר: שלב 6 – קבלת משוב

עכשיו הגענו לשלב שסופרים רבים מצפים לו ואחרים פוחדים ממנו פחד מוות – הגיע הזמן להכיר לעולם החיצון את הבייבי שלכם ולקבל עליו חוות דעת.


אני ממליצה לקבל חוות דעת בשתי דרכים, הראשונה היא באמצעות קוראי בטא והשנייה היא באמצעות לקטורה.


קוראי בטא הם אנשים, קוראי ספרים, שיקראו את הספר שלכם בתור קוראים מן השורה ויתנו את חוות הדעת האישית שלהם. חשוב לבחור קוראים מקהל היעד שלכם, זאת אומרת שאם כתבתם ספר רומנטי אירוטי, חשוב למצוא קוראת שצורכת את הז'אנר הזה באופן קבוע ולא קורא שלרוב מעדיף מותחנים או ספרי פנטזיה.


לקטורה היא חוות דעת מקצועית. לרוב מי שנותן אותה הן עורכות ספרותיות כמוני או אנשי מקצוע אחרים מתחום הספרות, אבל לא רק. אני התחלתי את דרכי כלקטורית בהוצאה לאור ואז המשכתי והפכתי להיות עורכת ספרותית. כיום אני מציעה בין השירותים שלי גם לקטורה ואפשר לקרוא עוד על הנושא במאמר


בקצרה, לקטורה כוללת לרוב חוות דעת אישית, יחד עם נקודות לשימור ולשיפור. אני גם אוהבת לעשות שיחת טלפון בנוסף לקובץ הלקטורה ולתת לסופר הזדמנות לשאול אותי שאלות ולדבר על הספר.


אני יודעת שזה לא פשוט לקבל ביקורת על הספר שלכם. זה הכי כיף כשמחמיאים לכם, אבל כשנותנים ביקורת ודברים שאפשר לשפר בספר, זה לא פשוט. חשוב שתקבלו את הביקורת בהבנה ובגישה של "זה טוב שאמרו לי את זה עכשיו, אחרת הספר היה יוצא לאור עם הבעיות האלה והקוראים שלי (ששלמו כסף) היו נתקלים בהן ולא ממליצים על הספר (או גרוע מזה, נותנים דיס המלצה ברשתות)". בנוסף, קחו את מה שהקוראי בטא אומרים לכם בערבון מוגבל – הם לא אנשי מקצוע ולפעמים זה עניין של טעם וריח. אם חוזרת על עצמה אותה הערה, אז כן כדאי להקשיב ולבצע שינויים. הלקטורה היא מסמך יותר מקצועי שמגיע מעורכת, אז גם כאן לרוב מומלץ לקחת בחשבון את מה שנכתב ולבצע שינויים ועריכה בהתאם.



איך לכתוב ספר: שלב 7 – מה עכשיו?

סיימתם לכתוב ולערוך את הספר והבאתם אותו לנקודה הרחוקה ביותר שיש ביכולתכם להביא אותו, מה עכשיו?


השלב הזה תלוי לגמרי בכם – אתם רוצים להוציא את הספר לאור? אם התשובה היא כן, יש כמה דרכים עליהן אני מפרטת במאמר איך להוציא לאור את הספר שלך.


בקצרה, יש לכם בחירה האם להתחיל לשלוח את הטיוטה להוצאות לאור ולחפש הוצאה שתסכים להוציא עבורכם את הספר במימונה. יש כאן יתרונות ברורים, בעיקר האלמנט הכספי אבל לא רק. יש גם חסרונות, כגון הוויתור על הזכויות על הספר.


אתם גם יכולים להחליט להוציא לאור דרך חברת הפקה, שתקשר אתכם לכל אנשי המקצוע שאתם צריכים ותעזור לכם להפוך את הטיוטה לספר. גם כאן יש יתרונות, כגון העובדה שמישהו מוביל אתכם ואומר לכם מה צריך לעשות בכל שלבי ההוצאה לאור. החסרונות הם כמובן כספיים ואתם גם יכולים להגיע למקום שלא ישקיע מספיק בספר שלכם.


אפשרות נוספת היא הוצאה עצמית, זאת אומרת שאתם מחפשים את אנשים המקצוע שאתם צריכים ומוציאים את הספר שלכם לאור בעצמכם. אפשר לשכור את שירותיהם של בעלי מקצוע שמלווים את התהליך או פשוט להתייעץ עם מי שכבר הוציא לבד ספר.


השלבים שהספר יצטרך לעבור – בין אם תוציאו אותו דרך הוצאה לאור, חברת הפקה או באופן פרטי הם:


- עריכה ספרותית

- עריכה לשונית

- הגהה

- עימוד ועיצוב

- הגהה נוספת

- קבלת עותק שמש

- הדפסה

- שיווק



תהליך כתיבת ספר הוא תהליך ארוך, אבל הוא יכול להיות מאוד מהנה ומספק. חשוב לקחת הכל בחשבון לפני שמתחילים ולדעת שאתם עומדים לצאת למסע. המסע הזה יהיה מלא אתגרים וקשיים, אבל גם מלא התרגשות וסיפוק.


תהיו מוכנים לעובדה שלא כולם יתחברו לספר, שאי אפשר לרצות את כולם. כל עוד תשקיעו בספר שלכם, תכתבו אותו ותוציאו אותו לאור באופן הכי מוצלח שאתם יכולים – אתם עשיתם את שלכם. איך שהקהל יקבל אותו כבר לא בשליטתכם. אז תשקיעו בשיווק ותנסו להגיע לכמה שיותר אנשים מקהל היעד שלכם, כי אחרי שכותבים ספר, מתחיל מסע חדש לגמרי – מסע השיווק שלו.


בהצלחה לכל הכותבים שביניכם ואם אתם זקוקים לליווי או עזרה מקצועית, מוזמנים לשלוח לי הודעה.

1,411 צפיות0 תגובות
bottom of page