האם חייבים לעשות עריכה ספרותית לספר? מתי מתחילים לעבוד עם עורכת ספרותית וכמה כל הסיפור אמור לעלות? כל התשובות כאן לפניכם.
כשכותבים ספר, במוקדם או במאוחר (רצוי במוקדם) אתם תגלו על שלל התחנות שהספר שלכם יצטרך לעבור בתהליך הוצאה לאור – בין אם אתם מוציאים דרך הוצאה או באופן עצמאי. (קראו עוד על דרכי הוצאה לאור וכמה זה עולה במדריך שכתבתי)
עריכה לשונית, הגהה, עימוד, עיצוב, לקטורה, קריאת בטא – התחנות מרובות ואנחנו נדבר היום על התחנה שלדעתי היא החשובה ביותר: עריכה ספרותית.
וכן, אתם יכולים להגיד שאני משוחדת, מנסה להאדיר את המקצוע כדי להביא לקוחות – אבל זה לא נכון. אני עורכת ספרותית לז'אנרים מאוד ספציפיים וגם אם אני לא עורכת את הז'אנר הספציפי שלכם, אני עדיין מאמינה שמדובר בתחנה החשובה ביותר שצריך לעבור בה ואסביר גם למה.
מה זה עריכה ספרותית?
עריכה ספרותית, כשהיא נעשית כמו שצריך, משדרגת את הספר שלכם. הופכת אותו לטוב יותר. ומי לא רוצה ספר טוב יותר? כולם. עכשיו, כמה היא תשדרג תלוי גם ברמה הראשונית של הספר וגם כמובן בעורכת הספרותית.
יש שחושבים שעורכת ספרותית היא עורכת לשונית ותפקידה לנסח מחדש משפטים או לתקן שגיאות כתיב – אבל לא. עורכת ספרותית מתעסקת במהות של הספר, בדמויות, בעלילה, באמינות שלו מול הקוראים וכו'. היא לא אמורה לתקן לכם שגיאות כתיב ואם זה כל מה שהיא עשתה – זה מאוד בעייתי.
העורכת יכולה לערוך את הספר המוכן (הטיוטה הראשונה) שכתבתם או ללוות את תהליך הכתיבה שלכם מההתחלה, כולל פיתוח העלילה והדמויות ובניית השלד של הספר.
בשני המקרים אנחנו מגיעים לטיוטה ראשונה שצריך לערוך.
לרוב הטיוטה הראשונה של הספר היא לא איך שהוא אמור להיראות בסוף, יש אפילו שיאמרו שהטיוטה הראשונה היא די גרועה (בהשוואה למה שהם רצו/דמיינו) וזה ממש כמו שזה אמור להיות. כאן נכנסת העריכה הספרותית לתמונה, יחד עם קוראי בטא, לקטורה ועוד כל מיני גורמים שמשפרים את הספר.
בין הדברים שעורכת ספרותית עושה כדי לשפר את הטקסט:
· עוזרת לעגל דמויות שטוחות, להפוך אותן לאנושיות יותר
· מציעה שיפורים שיהפכו את העלילה למעניינת יותר או מורכבת יותר
· מוצאת חורים בעלילה או בעיות אמינות ומציעה הצעות לתקן אותם
· מוודאת שאין שאלות שנותרו ללא מענה
· מרככת את הסגנון או הופכת את הטקסט לקריא יותר, נוח לקריאה
· מעלה או מורידה את רמת השפה, לפי הצורך
· דואגת שהמידע יעבור באופן חלק כחלק מהעלילה ולא כגושי מידע
כמובן שכל מה שהעורכת אומרת הוא בגדר הצעה והסופר יכול לבחור אם לקבל או לא. יש מחיר כמובן לדחיית הצעה של עורכת ספרותית, אבל בסופו של דבר זה הספר של הסופר והוא עושה את כל ההחלטות בו - היא שם גם כדי להימנע מטעויות כתיבה נפוצות שהרבה כותבים מתחילים עושים.
מתי להתחיל לעבוד עם עורכת ספרותית?
כמו שאמרתי קודם, יש 2 אפשרויות עיקריות:
1. ליווי כתיבה מההתחלה
2. עריכה בסיום כתיבת הטיוטה
אם בחרתם בליווי, אתם כותבים יחד עם העורכת את הטיוטה, אתם מפתחים יחד איתה את הרעיון והדמויות, בונים יחד את השלד של הספר ומתחילים לכתוב כשהיא שם, זמינה בוואטסאפ לכל מיני שאלות/רעיונות/תסבוכות.
הטיוטה הראשונה שנוצרת היא לרוב הרבה יותר קלה ומהירה לעריכה, כי העורכת הייתה מעורבת לאורך כל הדרך.
כאן העורכת נכנסת ממש מההתחלה.
הרבה אנשים אוהבים את האפשרות הזו כי היא מאוד תומכת ונוחה, גם יש לכם עם מי לפטפט על הספר וזה ממש כיף. יש אנשים שזה פחות מתאים להם כי הם יותר אוהבים להימרח עם הספר ולא רוצים שמישהו ישב להם על הראש (ליווי כתיבה פחות מתאים למי שרוצה להתבחבש עם הספר כמה שנים).
האפשרות השנייה היא עריכה כשיש לכם כבר דראפט ראשון ביד. כתבתם -לקח כמה זמן שלקח-ועכשיו יש לכם ספר גולמי שאתם רוצים ללטש ולממש את הפוטנציאל שבו.
כאן העורכת נכנסת אחרי כתיבת הטיוטה הראשונה/שנייה.
אני בכוונה לא מדברת על כתיבת צללים, כי מדובר בשירות בפני עצמו בו מישהו אחר כותב עבורכם את הספר שאתם רוצים לכתוב.
איך בוחרים עורכת ספרותית?
יש נטייה לחשוב שכל עורכת ספרותית יכולה לערוך כל ספר – ועל הנייר זה נכון. בפועל זה יותר מורכב.
הדעה שלי היא שצריך להתאים את העורכת לספר ולסופר, ולכן יש שני גורמים עיקריים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים עורכת ספרותית לעבוד איתה:
1. כימיה
2. ז'אנר
כימיה
טוב זה די ברור שאם אין את הקליק הזה, החיבור שגורם לך להרגיש בנוח עם הבן אדם, לרצות להקשיב לו ולקבל ממנו הצעות ולפעמים ביקורת בונה – אין לכם למה לעבוד ביחד.
העורכת הספרותית הולכת לקרוא את היצירה שלכם, את הבייבי, לתת את דעתה המקצועית מה יותר טוב ומה צריך לשפר.
לעשות שינויים בספר זה לא תמיד קל לכולם. אבל גם אם אתם הכי בעד לשפר ולעשות כל מה שצריך – עדיין כדאי שיהיה לכם נחמד לדבר עם העורכת, אתם הולכים לראות אותה לא מעט בזום או לדבר איתה בטלפון. אתם רוצים שהמפגשים האלה יהיו נעימים ופורים, לא אזור מלחמה או רגעים בשבוע שאתם חוששים מהם ורק מחכים שיעברו.
תהליך העריכה אמור להיות כיפי, נעים, מרגש. כימיה עם העורכת זה אחד הדברים שיהפכו אותו לכזה.
ז'אנר
כאן אני בטוחה שיהיו כאלה שיחלקו עלי, אבל אני מאמינה בסעיף הזה בכל ליבי. לא כל עורכת ספרותית יכולה לערוך טוב כל ז'אנר. בדיוק כמו שלא כל לקטורית יכולה לכתוב לקטורה מוצלחת על כל ספר.
פיזית, אני יכולה לערוך ספרי עיון או ספרי שירה – בפועל, אני לא קוראת אותם, אני לא קהל היעד שלהם ואני לא אערוך אותם טוב כמו אדם שכן קורא שירה להנאתו או אוהב בעיקר ספרי עיון (כמו בן זוגי שיחייה).
אני אוהבת פנטזיה, אני אוהבת רומנטיקה ואני אערוך מצוין ספרים על הסקאלה הזו. פנטזיה רומנטית, רומנטיקה ארוטית, מד"ב, אימה וכו'. אני קוראת את הספרים האלה (אוהו כמה שאני קוראת), אני קונה אותם בחנויות ואני ללא ספר קהל היעד שלהם – לכן אני אערוך אותם טוב יותר מעורכת ספרותית שלא חובבת פנטזיה או לא קוראת מספיק פנטזיה. אני מכירה את הניואנסים, אני יודעת מה מקובל ומה לא, אני יכולה לצלול לספר ולהגיד מה אני בתור קוראת הייתי מצפה או נהנית ממנו יותר ובכך לשפר את הספר.
זו הסיבה שגם אם יבקשו ממני, ינפנפו בשטרות תחת אפי – אני לא אערוך ספרים שהם לא בז'אנר שלי. זה לא הוגן כלפי הסופר, כי אני לא אערוך אותו הכי טוב שאפשר, וזה גם לא הוגן כלפי, כי אני לא אהנה מהתהליך.
עורכת ש"עורכת הכל" ו"עושה הכל" זה קצת מחשיד בעיני.
כמה עריכה ספרותית עולה?
זה מאוד משתנה בין עורכת לעורכת (כמו רוב הדברים), בכמות המילים בספר וגם תלוי אם בחרתם בעריכה ספרותית או תהליך ליווי כתיבה.
עריכה ספרותית
המחירים לרוב יתחילו באזור ה-7,000 ₪ (שזה מחיר די זול) ויגיעו גם לאזור ה-13,000 (לעורכות היקרות יותר) לספרים של 50 אלף מילים.
ליווי כתיבה
המחירים לרוב יתחילו באזור ה-8,000 ₪ ויגיעו גם לאזור ה-15,000 (לעורכות היקרות יותר) לספרים של 50 אלף מילים.
לכל עורכת ספרותית יש דרכי חלוקה וגבייה שונים, יש כאלה שדורשות תשלום מראש, אחרות מחלקות לתשלומים.
לסיכום, עריכה ספרותית היא שלב מאוד חשוב בהוצאה לאור של ספר. חשוב לבחור עורכת שיש לכם כימיה איתה ושקוראת את הז'אנר שלכם. כמובן שכדאי לבחור גם בעורכת שמציעה מחיר שאתם יכולים לעמוד בו – הכי יקר זה לא תמיד הכי טוב, זה תקף גם כאן.
מקווה שעזרתי לחלק מכם שהרגישו בחשכה בנושא הזה, מוזמנים לפנות אלי בפרטי אם יש לכם שאלות נוספות שלא עניתי עליהן כאן.
Comentarios