top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תנועם

הוצאה לאור – איך להוציא לאור את הספר שלכם?

כל מה שרציתם לדעת על הוצאה לאור של ספר, דרך הוצאה מסורתית וגם בדרכים אחרות.


להוציא לאור ספר הוא חלום של הרבה מאוד אנשים, בין אם מדובר במדריך שימושי – כי תמיד רציתם להעביר את הידע שלכם הלאה, ספר פרוזה – עם סיפור מדהים שפשוט עלה לכם ולא יוצא לכם מהראש או ספר ילדים – שחשבתם עליו ואמרתם "הלוואי שהיה לי כזה להקריא לילדים שלי".


אבל מה עושים כשאתם רוצים שיהיה לכם ספר משלכם? במדריך הבא אסביר לכם איך מוציאים לאור ספר, מהן האפשרויות שלכם וכמה זה אמור לעלות.


כמי שנמצאת בעצמה בתהליך של הוצאה לאור של ספר, אני חוקרת הרבה את הנושא כדי להגיע לתובנות ולדרך הפשוטה והמשתלמת ביותר שמתאימה לי להוציא לאור את הספר שלי, ואשמח לשתף אתכם בגילויים שלי. גם אני נכנסתי לעולם הזה בלי שום ידע או קשר לספרים – חוץ מאהבה רבה מאוד לקריאה ולכתיבה והמון ספרים בספרייה. אחרי שהתחלתי לעבוד בהוצאה לאור בתור לקטורית ואחר כך המשכתי לקורס עריכה ספרותית, הכרתי אנשים והתחלתי ללמוד על העולם הזה, וחלק ממנו הוא כמובן הוצאה לאור של ספר.


אז איך מוציאים לאור ספר? מתחילים.



מה במדריך?


הוצאה לאור: באיזו דרך תבחרו?

ההחלטה הראשונה שלכם צריכה להיות האופן בו אתם רוצים לצאת לאור. אסביר כאן על שלוש האפשרויות העיקריות שעומדות בפני כל סופר וסופרת:


הוצאה לאור מסורתית

את האפשרות הזו כמעט כולם מכירים, זו הדרך המסורתית להוציא לאור ספר. כל חנויות הספרים וגם הספריות הפרטיות שלנו מלאות בספרים שיצאו לאור דרך הוצאה לאור מסורתית כגון כתר הוצאה לאור, מודן הוצאה לאור וכו'.


כדי שהוצאה לאור תוציא לאור את הספר שלכם, אתם צריכים לשלוח להם אותו ולעבור לקטורה. עבדתי בהוצאה לאור בתור לקטורית וקראתי כתבי יד של סופרים שרצו לצאת לאור באותה הוצאה. כתבתי לקטורה, שהיא בעצם חוות דעת על כתב היד והמלצתי שם אם כדאי להוציא לאור את כתב היד לאור או לא. עד היום, למרות שאני כבר לא עובדת באותה הוצאה, אני מציעה לקטורה פרטית שסופרים רבים בוחרים לעשות לפני שהם שולחים את הספר שלהם להוצאה מסורתית.


איך שולחים כתב יד להוצאה לאור? לרוב, בכל אתר של הוצאה לאור יש דרכים להגשת כתב היד. יש הוצאות, כמו מודן וכתר, שמקבלות רק כתבי יד מודפסים, כך שבאתר שלהם יש כתובת לשליחת הטיוטה. בנוסף, שתיהן גובות 200 ₪ עבור הגשת ספרי פרוזה ו-120 ₪ עבור כתבי יד לגיל הרך (עד 10 עמודים).

הוצאות אחרות (לרוב קטנות וחדשות יותר - הוצאת יהלומים לדוגמה), כן מקבלות כתבי יד בפורמט דיגיטלי וניתן לשלוח את כתב היד למייל ללא תשלום.


מודן הוצאה לאור

כתר הוצאה לאור


יהלומים הוצאה לאור


היתרון המרכזי של הוצאה לאור מסורתית היא כמובן העובדה שהם ממנים הכל. אתם לא צריכים לשלם שקל לעורכת ספרותית או לעורכת לשונית או אפילו על הגהה. הכל הם משלמים וגם יש להם את אנשי המקצוע שלהם, אז אתם לא צריכים לשבור את הראש בחיפושים. הם ידאגו להכל.


אבל לא הכל חדי קרן ופרפרים, ההוצאה אמנם משלמת על הכל – אבל היא גם מחליטה על הכל. היא בוחרת את אנשי המקצוע, את הכריכה והרבה פעמים יש לכם מעט מאוד SAY בספר שהוא בכלל שלכם. יש גם הוצאות שמנצלות את התמימות והרצון של סופרים לצאת לאור בכל מחיר ומציעות להם חוזים ממש לא הוגנים.


לדוגמה: חוזה שאומר שהסופר יתחיל להרוויח על הספרים שלו רק אחרי שהספר ימכור 2,000 עותקים. עכשיו, גם ככה אחרי שתתחילו להרוויח כנראה שלא תרוויחו הרבה, כי גוזרים עליכם הרבה אחוזים: לחנות הספרים, להוצאה, למפיץ ורק אז לכם – ומה שנשאר לרוב זה לא המון.


יש גם הוצאות לאור שמעגנות בחוזה שהזכויות לספר בעברית שייכות להן (לגיטימי) וגם בכל שפה אחרת (פחות לגיטימי). ככה שאם אתם רוצים לתרגם את הספר ולהעלות אותו לאמזון או למצוא הוצאה שתוציא אותו בחו"ל, זה קצת יותר מורכב.


לכן, מאוד חשוב לבחור הוצאה לאור שתיתן לכם חוזה הוגן. אף פעם אל תלחצו ותחתמו בגלל הגבלת זמן או כי אתם כל כך מתלהבים שקיבלו את כתב היד שלכם עד שתהיו מוכנים גם למכור את הכיליה שלכם, העיקר שהספר יראה אור.


לסיכום – הכל עליהם, לטוב ולרע.


יתרונות: אתם לא צריכים להוציא כסף, אין התעסקות עם בעלי מקצוע, הספר שלכם יוצא תחת ההוצאה עם הלוגו היוקרתי, הספר שלכם נכנס לחנויות ויכול להגיע לבמות המבצעים בלי בעיה.


חסרונות: אתם מרוויחים מעט מאוד על כל ספר, הזכויות כבר לא שלכם, יש לכם מעט מאוד SAY בבחירת אנשי המקצוע ואפילו בכריכה, אם תרצו לתרגם לאנגלית ייתכן שההוצאה גם לקחה את הזכויות לתרגום, יש חוזים ממש מפלצתיים, השיווק עדיין עליכם (אם אתם רוצים להצליח בגדול).


חברת הפקה

חברות הפקה רבות מכנות את עצמן "הוצאות לאור", אבל זה לא לגמרי מדויק. כמו שאמרתי למעלה, הוצאה לאור היא הוצאה שמקבלת את הספר שלכם לאחר לקטורה (היא גם יכולה לדחות אותו, מה שקורה לעיתים קרובות) ומפיקה אותו מכספה. הסופר לא צריך לשלם שום דבר – לא על עריכות, לא על עימוד, לא על כריכה וכן הלאה. בחברת הפקה או הוצאה במימון המחבר, הדברים נראים קצת אחרת.


חברת הפקה אינה ממנת לכם את הספר ואם אתם "מתקבלים" אליה, אתם מקבלים הצעת מחיר, חותמים על חוזה ומקושרים דרכה לבעלי מקצוע שעובדים עם אותה חברה. כאן הסופר כן צריך להוציא כסף ולא מעט ממנו.


יש חברות הפקה שאפילו לא יקראו את הספר שלכם ויגידו לכם כמה שהוא נהדר, כמה שהוא הולך לשבור את השוק ומחמאות נוספות כדי שתסגרו איתן ותשלמו להן. הן לרוב אפילו לא יעבירו את הספר לקטורה וגם אי אפשר ממש להתקבל אליהן, כי הן הרי יקבלו כל אחד שמוכן לשלם. זה כמו להגיד שהתקבלת למקדונלדס ועכשיו נותנים לך להזמין מק בורגר וצ'יפס. דרך אגב, שמעתי גם על חברת הפקה שהתלהבה מספר ורצתה להוציא אותו לפני שהיה כתוב – רק כביכול מהרעיון של הסופר.


חברות הפקה אחרות הן קצת יותר בררניות. הן יטרחו לקרוא את הספר ולמרות שהן מאוד ישמחו לסגור לקוח ולקבל ממנו תשלום, הן לא יקבלו כל כתב יד, כי כתב היד הזה בכל זאת מיצג אותן ואם הוא לא יהיה טוב, זה יכתים את שם החברה.


לגבי תוצאות ואיכות התוצר הסופי – זה משתנה. ראיתי חברות הפקה שהוציאו ספרים ברמה מאוד נמוכה וגם כאלה שהשקיעו ועובדים עם אנשי מקצוע איכותיים. אני מניחה שזה הכל עניין של כסף, כשרק הכסף מעניין אותך, אתה תסגור עם כל לקוח ותפיק כל ספר עם אנשי המקצוע שתצליח להשיג במחיר הכי זול. כשחשובה האיכות, אז לא כל ספר יתקבל ואנשי המקצוע שיעבדו על הספר יהיו טובים יותר, גם אם לא זולים.


כמו שהבנתם, הוצאה דרך חברת הפקה אולי תחסוך לכם כאבי ראש במציאת אנשי מקצוע, אבל היא גם תגזור על זה קופון, מה שעשוי לייקר את כל התהליך. גם אם חברת ההפקה מקבלת מחירים זולים יותר מאותם אנשי מקצוע, עדיין כדאי להתכונן להוצאה כספית לא קטנה.


גם עם חברות הפקה יש חוזים וגם שם צריך להיזהר. בעיקרון, אתם משלמים הכל אז כל הזכויות אמורות להיות שלכם. אם זה לא ככה, נורה אדומה. שימו לב שבחוזה כל הזכויות שייכות לכם וגם שימו לב לזמנים ולמה שהחברה מתחייבת לתת לכם בסיום התהליך. בנוסף, כדאי שיהיו נקודות יציאה ונקודות תשלום. אם לא תהיו מרוצים ותרצו לעזוב, החברה יכולה לא להחזיר לכם את הכסף בטענה כזו או אחרת או לא לתת לכם לצאת מהחוזה. אז שימו לב.


לסיכום – עסק לכל דבר ועניין, צריך לבחור בזהירות.


יתרונות: חוסך כאב ראש במציאת אנשי מקצוע שיעבדו על הספר, נחמד שיש מישהו עם ניסיון וידע בתחום שעוזר לכם ויודע בדיוק מה צריך, הזכויות לספר נשארות שלכם (לפחות אמורות להישאר), יש יותר שליטה בבחירת אנשי המקצוע (מבין אלו שעובדים עם חברת ההפקה), הרווחים מהספר הולכים אליכם (שוב, אמורים).


חסרונות: יקר, לעיתים איכות התוצר הסופי לא גבוהה, אתם לא מגיעים לחנויות הספרים (רק עם מפיץ וזה עוד כסף), יש הרבה חוזים בעייתיים ואנשים שינסו להוציא מכם כסף.


הוצאה לאור באופן עצמאי

כשאתם מוציאים לאור באופן עצמאי, אתם נהנים וסובלים מחופש ללא גבולות. אתם צריכים למצוא את אנשי המקצוע שאתם רוצים לעבוד איתם – שזה יכול להיות כאב ראש אבל גם נותן לכם שליטה מלאה על מי שיעבוד איתכם ועל הספר שלכם.



אין כאן חוזים ואין קאצ'ים, כל מה שתרוויחו הולך אליכם וכל הזכויות, גם זכויות התרגום, שלכם. אבל גם כל האחריות והמאמץ שלכם. אם תרצו שהספר יהיה בחנויות הספרים תצטרכו למצוא מפיץ טוב שיגרום לכם להגיע לשם וזה כמובן עולה עוד כסף.


מדובר בתהליך שנותן לכם, בעיני, הכי הרבה אבל גם עולה הכי הרבה (לא יותר מהתהליך דרך חברת הפקה אבל כן יותר מהוצאה דרך הוצאה לאור מסורתית). צריך להיכנס לדרך הזו עם מוכנות ללמוד ולחקור, כדי שתוכלו לגלות כל פעם דברים חדשים שיעזרו לכם לקדם את הספר שלכם וכמובן כדי שתוכלו לבדוק ולחפש אנשי מקצוע מתאימים לעבוד איתם.


זה יכול להיות כאב ראש גדול למי שרק רוצה לשלוח את הטיוטה הראשונה שכתב ולתת למישהו אחר להפוך אותה לספר, אבל מי שמוכן להשקיע את המאמץ והסבלנות ייהנה מהפירות (שהם: ספר ברמה גבוהה).


יתרונות: כל הזכויות שלכם, כל הרווחים שלכם, יש לכם שליטה מלאה על אנשי המקצוע שיעבדו איתכם ואיך הספר יראה, אין חוזה, אתם יכולים לתרגם לאיזה שפה שתרצו ולפרסם בפלטפורמות בחו"ל.


חסרונות: יקר, אף אחד לא מלווה אתכם (יש ליווי בתשלום), יש אנשים שזה כאב ראש עבורם לחפש ולבחור אנשי מקצוע, אתם צריכים מפיץ כדי להגיע לחנויות, שיווק עליכם (כמו תמיד).


שלבי הוצאה לאור

אז כשאתם מוציאים לאור ספר, בין אם דרך הוצאה מסורתית, חברת הפקה או באופן עצמאי, הספר עומד לעבור פחות או יותר את אותם השלבים. ההוצאה לאור אולי הכי פחות תשתף אתכם באותם שלבים, בעוד שחברת הפקה תיתן לכם לקחת חלק יותר גדול בתהליך וכמובן שאם אתם מוציאים לאור באופן עצמאי אז אתם הכי מעורבים שיש בשלבים האלה.


שימו לב: כל שלב החל מהשלב השני לא רלוונטי למי שמוציא לאור דרך הוצאה מסורתית והשלבים האלו יותר רלוונטיים למי שעומד להוציא לאור עצמאית או דרך חברת הפקה.


1. הוצאה לאור שלב ראשון: כתיבת ספר

טוב, אז אי אפשר להוציא לאור ספר בלי שיש אחד כתוב. איך לכתוב ספר זה כבר מאמר בפני עצמו, אבל אם יש לכם רעיון לספר זה השלב לפתח אותו. אתם יכולים לעשות את זה לבד או עם עזרה מקצועית של עורכת ספרותית, העיקר שבסיום השלב הזה תהיה לכם טיוטה ראשונה של ספר.


קצת על כתיבת ספר: כתיבה של ספר יכולה להתחיל מרעיון, מדמות שנתקעת בראש או כל דבר אחר שמעורר בכם השראה. בתהליך פיתוח ספר שאני עושה עם הלקוחות שלי, אנחנו מפתחים קודם את העולם והרקע, אחר כך את הדמויות ואז את העלילה. אחרי שהספר מפותח, הסופרים בונים שלד לספר עם כל הסצנות המקוצרות בספר ולאחר שסיימנו לערוך את השלד, מתחילה הכתיבה של הטיוטה הראשונה.


2. הוצאה לאור שלב שני: עריכה ספרותית

כשיש לכם טיוטה ראשונה ביד, צריך לערוך אותה. עריכה ספרותית היא השלב החשוב ביותר בתהליך ההוצאה לאור וזו הסיבה שהיא לרוב גם השלב היקר ביותר.


כתבתי מאמר שלם על מה זה עריכה ספרותית, אבל בקצרה: עריכה ספרותית היא הליטוש לספר שלכם. היא לוקחת את חומר הגלם שיצרתם והופכת אותו לספר. בתור עורכת אני שם כדאי לוודא שהעלילה מעניינת, שאין בעיות אמינות או חורים לא רצויים בעלילה, השפה מתאימה לקהל היעד, שהדמויות מרגישות אמיתיות וניתן להתחבר אליהן ועוד.


רק אחרי שהספר עבר עריכה ספרותית מספקת ונשלח לכמה קוראי בטא מתאימים, אפשר להמשיך אל השלבים הבאים. בתור עורכת ספרותית, אני משתדלת לתת ללקוחות שלי הצעות מחיר הוגנות ואת התוצר הסופי הטוב ביותר שיוכלו לקבל. בנוסף, אני נותנת אקסטרות, כמו עזרה בתהליך ההוצאה לאור, טיפים לשיווק ועוד. זאת אומרת, אחרי ששלב העריכה נגמר אתם לא נפטרים ממני כל כך מהר.


חשוב לבחור עורכת ספרותית שמתאימה לכם, הן מבחינת ז'אנר והן מבחינת כימיה. מאוד חשוב לעבוד עם עורכת ספרותית שמבינה אתכם ואת הספר שלכם ולא כל עורכת ספרותית עם המלצות חמות בהכרח תתאים לכם.



3. הוצאה לאור שלב שלישי: עריכה לשונית

עורכת לשונית עוברת על הטקסט, מתקנת שגיאות כתיב ותחביר ובעצם מטפלת בכל הבעיות הלשוניות שיש בטקסט. יש עורכות לשוניות שגם משפרות ניסוחים שכתובים בצורה קצת רעועה.


אם אתם כותבים ספר ילדים זה גם השלב לניקוד.


בסיום השלב הזה כדאי (לא חייב) לעשות הגהה ראשונה.


4. הוצאה לאור שלב רביעי: עימוד ועיצוב גרפי

זה השלב שמגיעים למעצבת גרפית שעושה עימוד לספר ומעצבת את המלל בכתב היד שלכם. היא דואגת שלא יהיו דפים ריקים או עם שורה אחת, שהפונט והגודל של הגופן יהיו תואמים למה שמקובל בשוק, שהדפים יהיו ממוספרים ועוד.


אם אתם כותבים ספר ילדים, זה השלב שבו האיורים שלכם יהיו משולבים בספר.


5. הוצאה לאור שלב חמישי: עיצוב כריכה לספר

זה הזמן להגיע למאיירת או למעצבת גרפית שתעצב לכם את הכריכה שלכם. אם אתם רוצים כריכה מאוירת, צריך קודם ללכת למאיירת שתצייר עבורכם את האיור ולאחר מכן הולכים למעצבת הגרפית שתעצב מהאיור כריכה קדמית ואחורית.


אם אתם לא רוצים כריכה מאוירת, אתם מגיעים ישירות למעצבת הגרפית שתעצב עבורכם כריכה קדמית ואחורית עם התקציר לספר שלכם.


המעצבת אמורה לעזור לכם להמחיש את מה שדמיינתם בראש לכדי מציאות או לעזור לכם לדמיין וליצור כריכה מאפס, כי לא כולם יודעים איך הם רוצים שהכריכה של הספר תראה. כך או כך, הכריכה צריכה להתאים לכריכות אחרות בז'אנר, לסקרן את הקורא הפוטנציאלי ולצוד את קהל היעד שלכם.


מדובר בשלב מאוד חשוב, כי הדבר הראשון שקורא פוטנציאלי רואה, זה כמובן את הכריכה. היא חייבת להיות מדויקת ולממש את המטרה שלה. אם היא לא תתאים לז'אנר או לא תייצג את מה שיש בספר, אתם עלולים לאבד קוראים – וזה יהיה ממש ממש חבל. לדוגמה: ספרי מתח. ספרים בז'אנר הזה יהיו לרוב מעוצבים באופן קצת אפל ומסתורי או לחילופין, התמונה שתופיע על הכריכה תהיה מעט מאיימת או מחביאה סוד. אם הספר יהיה בגווני פסטל עליזים עם זוג שמחזיק ידיים על הכריכה או פרח (ללא שום רמז למסתורין או לתחושת המתח שהספר אמור להעביר), אני חוששת שיהיו הרבה קוראים שיתבלבלו ויחשבו שמדובר בספר רומנטיקה ומי שמחפש ספר מתח יפסח על הספר שלכם.


בסוף השלב הזה מומלץ לבצע סבב הגהה שני או ראשון (אם לא עשיתם בסיום העריכה הלשונית).


6. הוצאה לאור שלב שישי: הדפסה

יש שלל אפשרויות הדפסה (דיגיטלית, POD, אופסט) וזה השלב לחקור על כולן ולבחור את המתאימה ביותר עבור הספר שלכם. לאחר מכן כדאי להתחיל לבדוק בתי דפוס, לקבל המלצות והצעות מחיר ולעשות השוואה בין כולם.


אחרי שאתם בוחרים בית דפוס, צריך להחליט כמה עותקים להדפיס. ככל שמספר העותקים עולה, כך הצעת המחיר פר ספר יורדת, אבל כך כמות העותקים שאתם עלולים להיתקע איתה בבית גדלה.


יש אנשים שהולכים על בטוח ומדפיסים רק 300 עותקים. אם יש צורך הם מדפיסים גם מהדורה שנייה, שלישית וכן הלאה. אחרים מתחילים בגדול ומדפיסים מהדורה ראשונה של 1,000 עותקים.


זה לגמרי נתון לשיקול הדעת שלכם כמה להדפיס. אולי יש לכם קהל מעריצים שמחכה לספר ואתם תעיפו 1,000 עותקים קל? אולי אתם אלופי שיווק ואתם תשבו על הרשת עד שאחרון העותקים יימכר? אני באמת לא יודעת. לשיקולכם, רק קחו בחשבון שתצטרכו לארגן מקום כדי לאחסן את כל אותם עותקים וכמובן לבחור דרך בה תשלחו את אותם עותקים אל הלקוחות המשלמים שלכם (דואר ישראל, חברת שליחויות, לנסוע לבית הלקוח, נקודות מכירה וכו').


חשוב מאוד: לפני שאתם נותנים את ה-OK להתחיל להדפיס את X העותקים שלכם, תעברו טוב טוב על עותק השמש שתקבלו (עותק ראשון של הספר לפני הדפסה) ותעשו עליו הגהה אחרונה. גם על הכריכה. אתם לא רוצים שיהיו לכם 300 - 1,000 עותקים עם שגיאה כזו או אחרת.


כמה עולה להוציא לאור ספר?

להוציא לאור ספר, לא דרך הוצאה לאור מסורתית, יכול להיות עסק לא זול וכמו בכל תחום, המחיר מאוד משתנה. אלו רק חלק מהגורמים שמשפיעים על המחיר:

  • אורך הספר. ספר של 50 אלף מילים לא יעלה אותו דבר כמו ספר של 100 אלף מילים. הצעות המחיר שתקבלו יעלו ככל שמספר המילים בספר יהיה גבוה יותר.

  • רמת הכתיבה הראשונית. יש כתבי יד שדורשים יותר עבודה מאחרים, הם יכולים להיות מבולגנים יותר או פשוט כתובים ברמה יחסית נמוכה, ולכן העבודה עליהם תהיה רבה יותר וכך גם המחיר יעלה. לעומת סופרים שניחנו בכישרון כתיבה והספר שלהם לא דורש עבודה אינטנסיבית.

  • זמן העבודה. אתם רוצים שבעלי המקצוע יעבדו מהר יותר כדי להוציא כבר את הספר לאור? זה כנראה יעלה יותר לזרז את הזמנים.

  • בעלי מקצוע. כל בעל מקצוע ייתן לכם הצעת מחיר אחרת ואם לא תעשו סקר שוק ותקבלו כמה הצעות מחיר, זה עשוי לייקר לכם את כל התהליך. אשתמש בדוגמה שקרובה לליבי: עריכה ספרותית. יש עורכת שתיתן לכם הצעת מחיר של 13 אלף ₪ ואחרת שתיתן לכם הצעת מחיר של 10 אלף ₪ על אותו הספר. כמובן, יש עוד גורמים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים איש מקצוע, אבל אם תחפשו, אתם תמצאו הצעות מחיר זולות יותר שלא בהכרח יגרמו לכם להתפשר על התוצר הסופי.


אחרי שהבנו שיש הרבה גורמים שמשפיעים על המחיר, טווח המחירים של הוצאה לאור של ספר באופן עצמאי נע בין 18 אלף ₪ (נחשב מאוד זול) ל-40 אלף ₪, לספר פרוזה ממוצע באורך 50 אלף מילים.

חברות הפקה לרוב ייגבו סכומים מהטווח הגבוה יותר ולעיתים גם יחצו אותו.

זו החלוקה המשוערת לפי אנשי מקצוע (לספר פרוזה עד 50,000 מילה):


💰 עריכה ספרותית: 7,000 - 15,000 ₪

💰 עריכה לשונית: 6,000 - 8,000 ₪

💰 עימוד: 1,500 – 3,000 ₪

💰 הגהה: 750 – 2,000 ₪

💰 עיצוב כריכה: 1,000 – 3,000 ₪

💰 איור: 1,000 – 2,500 ₪

💰 הדפסה: 5,000 – 7,000 ₪ (500 עותקים)

💰 הפקת ספר אלקטרוני: 1,000 – 2,000 ₪


שימו לב: מדובר בהערכות גסות מאוד, יש המון משתנים שמשפיעים על המחיר כמו לדוגמה בהדפסה, בה סוג ההדפסה, הנייר עליו הספר מודפס ומספר העותקים משפיע משמעותית על המחיר.


לסיכום

יש כמה דרכים להוציא לאור ספר ואין אחת נכונה - יש מה שנכון לכם ולספר שלכם ואני מקווה שהמדריך הזה עזר לכם להבין מה הדרך המתאימה ביותר עבורכם. המחירים משתנים מאוד ומושפעים משלל גורמים – אבל אתם תמיד יכולים להוזיל עלויות אם תעשו סקר שוק והשוואת מחירים. זה לא אומר ללכת על ההכי זול ולהתפשר על התוצר הסופי, כי הספר שלכם ישלם את המחיר, אבל אתם כן תוכלו להגיע לטווחי המחירים הנמוכים יותר אם תחקרו את השוק כמו שצריך ותדברו עם כמה בעלי מקצוע.


בסיום התהליך הזה מתחיל תהליך הרבה יותר מאתגר (בעיני) והוא כמובן: השיווק! עליו נדבר במדריכים הבאים.


המון בהצלחה!

1,218 צפיות0 תגובות
bottom of page