top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תנועם

איך לבחור עורכת ספרותית?

איזו עורכת ספרותית תהיה הטובה ביותר לספר שלכם? כל עורכת מומלצת תתאים או שצריך לבחור לפי קריטריונים מסוימים? ואיך בדיוק בוחרים עורכת ספרותית? הכל ועוד במאמר שלפניכם.


אז דיברנו קצת על עריכה ספרותית, מה המשמעות שלה ולמה כל ספר צריך אותה, והגיע הזמן לדבר קצת על העורכת הספרותית עצמה, זו שתעבדו מולה ואמורה לקחת את הטיוטה הראשונה שלכם ולעזור לכם להפוך אותה לספר לפני הוצאה לאור.


כתבתי כאן כמה דברים בסיסיים שכדאי לדעת לפני שמתחילים לעבוד עם עורכת ספרותית. אני כותבת 'עורכת ספרותית' אבל אני כמובן גם מתכוונת לעורכים.


מי נחשבת עורכת ספרותית?

אז נתחיל ממי היא בכלל עורכת ספרותית? יש לה תואר בעריכה ספרותית? היא בוגרת הפקולטה לעריכה ספרותית? (אין באמת פקולטה כזו) – יש תעודות/הכשרות מסוימות שאתם אמורים לבקש לראות לפני?


אז נתחיל מהעובדה הפשוטה שכל מי שבוחרת לקרוא לעצמה עורכת ספרותית – היא עורכת ספרותית. אין פיקוח או בקרה על השוק הזה וכל מי שבוחרת לעסוק בו יכולה. זה כמובן לא אומר שאין הכשרות שאפשרות לעשות בתחום ואכן יש לא מעט קורסים שמכשירים עורכים ספרותיים וגם תואר שאפשר להחזיק בו.


אני לא מתכוונת להמליץ לכם כאן ולהגיד "כן, תבחרו בעורכת ספרותית עם תואר או שעברה קורס". העובדה שיש לעורכת תואר או קורס מאחוריה לא הופכת אותה בהכרח לטובה יותר או מתאימה יותר לספר שלכם. יש שאומרים שהתואר בעריכה ספרותית הוא ממש רחוק מהעבודה שעושים בפועל ויש שאומרים שאדם שרק אוהב לקרוא ספרים ואין לו שום הכשרה לא יערוך טוב את הספר. יש ויש, לכן אתם יכולים לבקש לראות תעודה, אבל זה לא הקריטריון החשוב ביותר לדעתי.


אני אישית בחרתי לעשות קורס, כי קיבלתי הרבה כלים וניסיון שהפכו אותי לעורכת ספרותית טובה יותר – אבל יש המון עורכות ספרותיות טובות שלא עשו קורס ועובדות כבר הרבה שנים. אז לדעתי לא על זה ייפול דבר.



מה עושה עורכת ספרותית?

הנושא הזה גדול כל כך עד שאני מתכוונת לכתוב מאמר נפרד על מה עושה עורכת ספרותית בטקסט, אבל באופן כללי היא אמורה לקחת את הטיוטה ולהרים את הרמה שלה. יש אנשים שחושבים שעורכת ספרותית מתקנת שגיאות כתיב או משפרת ניסוחים בטקסט – עורכת ספרותית היא לא עורכת לשונית ואם זה מה שאתם מקבלים, אני ממש מציעה להחליף עורכת (ספרותית). התהליך הזה כולל כל כך הרבה יותר מעריכת סגנון או תיקון שגיאות בטקסט, מדובר בעריכה מעמיקה שנכנסת לרמות הקטנות ביותר של העלילה והדמויות וכמובן כוללת המון שאלות של "למה?".


"למה שהיא תעשה את זה?"

"למה היא פשוט לא עושה משהו אחר?"

"למה זה קשה לה?"


מה שעורכת ספרותית (טובה) יכולה לעשות בטקסט, תלוי מאוד ברמה הראשונית שלו. כך שהשינויים והשיפורים הם יחסיים לכל ספר. אל תצפו שהספר שלכם יגיע מרמה 1 ל-10. אם הרמה הראשונית הייתה יחסית נמוכה, העורכת תעלה אותה לרמה סבירה. אם הרמה הראשונית יחסית גבוהה, אז העורכת תוכל לקחת אותה אפילו גבוה יותר.


עורכת ספרותית בודקת אמינות בטקסט, מחפשת חורים בעלילה, מעגלת דמויות, מפתחת את העלילה, עוזרת להימנע מטעויות כתיבה נפוצות ועוד. אם העורכת מלווה אתכם בתהליך הכתיבה, אז היא תעזור לכם לבנות הכל מאפס, את הרקע, את הדמויות ואת העלילה ותיצור אתכם שלד לספר שתוכלו להתחיל לכתוב איתו את הטיוטה הראשונה שלכם. אחרי שתסיימו לכתוב היא כמובן תעשה עריכה, אבל העריכה הזו תהיה הרבה יותר מהירה וקלילה לרוב, כי היא כבר הייתה מעורבת משלבי ההתחלה.


כשספר לא עבר עריכה ספרותית זה מורגש. אני גם שמה לב כשהעריכה לא מאה אחוז, אבל גם קורא מן השורה ישים לב אם יש מולו טקסט לא ערוך.


האם כל עורכת ספרותית יכולה לערוך כל ספר?

באופן תיאורטי, כן. בפועל פחות.


זה נכון שעורכת ספרותית יכולה לשפר את הספר פלאים ולעזור לו לממש את הפוטנציאל שלו, אבל לפי דעתי לא כל עורכת ספרותית יכולה וצריכה לערוך כל ספר.


תארו לעצמכם שאתם כותבים ספר פנטזיה. אתם מגיעים לעורכת ספרותית עם המון המלצות, יש אנשים אמרו שהיא שינתה להם את החיים והפכה את הספר שלהם לפי 1000 יותר טוב ממה שהיה. נשמע מבטיח, נכון?


אבל מה שאתם לא יודעים הוא שהעורכת הזו שיפרה באופן מדהים ספרי אירוטיקה ורומנטיקה או אולי ספרי שואה – או אולי בכלל ספרי עיון בתחום המדעים?


בכל אופן, לא ספרי פנטזיה. היא מעולם לא עבדה עם הז'אנר הזה והיא גם לא ממש נהנית לקרוא אותו – עכשיו תגידו לי, האם היא תשפר את ספר הפנטזיה שלכם כמו לדוגמה עורכת שבולעת ספרי פנטזיה מגיל 12 וכנראה הייתה זוכה בהרבה מאוד כסף בטריוויה על הארי פוטר? (אגב יש דבר כזה? שלחו לי בפרטי).

זה מוביל אותי לסעיף הבא.


איך לבחור עורכת ספרותית?

אז איך בעצם לבחור את העורכת הספרותית לספר שלכם? יש כל כך הרבה בשוק, מלא ממליצים – אתם רק כותבים פוסט ויש 15 אנשים שממליצים על 15 עורכים ועורכות ספרותיים שונים – איך בוררים מתוך כל אלה את העורכת עבורכם?


לדעתי, יש שני דברים עיקריים שחשוב לשים דגש עליהם כשבוחרים עורכת: ז'אנר וכימיה.

לא ממש מסובך.


ז'אנר – כמו שהזכרתי בסעיף הקודם, עורכת שלא קוראת את הז'אנר של הספר שלכם, שלא ערכה אותו בעבר והיא לא קהל היעד שלו, לדעתי תעשה עבודה פחות טובה מזו שכן.


אני יכולה להעיד על עצמי שאם מבקשים ממני לערוך ספר שאני לא נוהגת לקרוא, לדוגמה ספר שואה, אני לא לוקחת את העבודה. אותו דבר לגבי ספרי ילדים או שירים. זה פשוט לא בעולם תוכן שלי, אני לא קוראת את זה, אני לא יודעת מה נחשב פופולארי או למה קהל היעד מצפה ולכן אני לא אערוך טוב את הספר. לעומת זאת, פנטזיה אני קוראת מאז שאני קטנה, אני מכירה את רוב הסדרות (גם אם לא קראתי את כולן) ובתור קהל היעד אני יודעת מה אני בתור קוראת פנטזיה רוצה ומצפה.


זו הסיבה שחשוב לקחת עורכת ספרותית בז'אנר הספציפי של הספר ולא כל עורכת ספרותית מומלצת.

כימיה – כימיה היא דבר חשוב מאין כמוהו בהרבה תחומים בחיים, במיוחד כשאתם עובדים על היצירה הכל כך חשובה שהיא הספר שלכם.


אני ממליצה לבחור בעורכת שכיף לכם לדבר איתה, נוח לכם לשמוע ממנה ביקורת ואתם מסתדרים איתה באופן כללי. זה אולי נשמע כמו מובן מאליו לחלקכם, אבל יש אנשים שאם העורכת מומלצת, הם פשוט יסגרו איתה, גם אם לא היה ביניהם קליק.


עריכה ספרותית היא תהליך לא קצר ואפילו קצת אינטימי - אתם משתפים מישהו אחר במשהו שאתם יצרתם, משהו שחשוב לכם, לחלק זה החלום שלהם – זה כל כך חשוב שתהיו באותו ראש עם העורכת ושהתהליך יעבור לכם בכיף ובנעימות. אני בטוחה שהרבה מכם מכירים את התחושה שאתם מקבלים מייל/הודעה ממישהו וטיפה מתכווצת לכם הבטן. לא בא לכם לענות. לא בא לכם לתקשר. אסור שזה יהיה ככה עם העורכת, כי גם אתם וגם הספר שלכם תשלמו מחיר כבד.

אחר שווידאתם שהעורכת אוהבת וקוראת את הז'אנר שלכם ויש ביניכם כימיה טובה, כדאי לבדוק המלצות ומחיר.


תנסו לדבר עם מישהו שעבד/עובד איתה או לקרוא ביקורת, רק כדי לוודא שאין נורות אדומות.

לגבי המחיר – עריכה ספרותית היא הוצאה לא זולה, גם אם קיבלתם מחיר נמוך יחסית של 8,000 ₪. רוב האנשים לא יכולים להוציא במכה אחת סכום כזה ורוב העורכות הספרותיות לא מצפות מהן לעשות את זה, לכן הן יציעו אפשרויות תשלום מחולקות.


זו יכולה להיות חלוקה לתשלומים או הסדר כלשהו, כמו לשלם חצי מהסכום בהתחלה וחצי בסוף העבודה. אני אישית אוהבת לחלק את הסכום לפי שלבי העבודה, וכמובן לוקחת מראש על כל שלב, עם נקודות יציאה. זה הכי נוח לכולם לרוב.


קחו בחשבון שאם תשלמו את הסכום בבת אחת, לרוב יציעו לכם הנחה מסוימת. החיסרון הוא שאין כל כך נקודות יציאה, שילמתם הכל ועכשיו אתם עובדים יחד, לטוב ולרע. אם אתם סומכים על הבן אדם שמולכם, אולי זה שווה את זה, אבל אם אתם לא בטוחים – הייתי ממליצה לא לשלם את כל הסכום בבת אחת.



לסיכום – מה שהכי שהייתי רוצה שתיקחו מהמאמר הזה הוא שעורכת ספרותית יכולה לעשות פלאים בטקסט שלכם, אבל כל עוד היא באמת מתאימה לכם מבחינת ז'אנר ויש ביניכם כימיה טובה. אל תדלגו על השלב הזה אם אתם מוציאים לאור באופן עצמאי ותשוחחו עם העורכת הפוטנציאלית לפני שאתם סוגרים.

המון בהצלחה ואני כאן לכל שאלה!

268 צפיות0 תגובות
bottom of page